Abstract:
این تحقیق با هدف بررسی میزان توانمندی معلمان ابتدایی و رابطه آن با مولفه های فرهنگ سازی مدرسه
در شهر بندرعباس انجام گرفته است، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و از نوع
همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی پایه ششم ناحیه ١، برابر با ٨٩
نفر می باشد. با استفاده از سرشماری کلیه ٨٩ معلم به عنوان انتخاب شدند اما در نهایت ٨١ پرسشنامه تکمیل
شده جمع آوری گردید. از طریق پرسشنامه های ه ٢١ سوالی کیفیت تدریس سراج (٢٠٠٣) و ٣٦ سوالی
فرهنگ سازی مدل دنیسون (٢٠٠٠) جمع آوری شدند. در نهایت از طریق آزمون های ضریب همبستگی
کندال و رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد. تجزیه تحلیل فرضیه های تحقیق نشان داد
که بین توانمندی معلمان ابتدایی و فرهنگ سازی مدرسه در شهر بندرعباس رابطه معنی دار وجود دارد.
همچنین بین توانمندی معلمان ابتدایی و مولفه های فرهنگ سازی (درگیر شدن در کار مدرسه و انطباق
پذیری مدرسه) در شهر بندرعباس رابطه معنی دار وجود دارد. اما بین توانمندی معلمان ابتدایی و مولفه های
فرهنگ سازی (ثبات و استحکام مدرسه و بعد ماموریت) در شهر بندرعباس رابطه معنی دار وجود ندارد. بر
اساس نتایج رگرسیون همزمان، درگیر شدن در کار مدرسه و انطباق پذیری مدرسه به صورت مثبت تغییر
در واریانس توانمندی معلمان را پیش بینی میکند (0/01> p). اما ثبات و استحکام مدرسه و ماموریت
مدرسه تغییر در توانمندی معلمان را پیش بینی نمیکند و تغییری در واریانس تبیین شده آن ندارد
(0/05 <p). در نهایت معلمان ابتدایی از سطح توانمندی مطلوبی برخوردار بودند.
Machine summary:
کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر قدس ، ايران چکيده اين تحقيق با هدف بررسي ميزان توانمندي معلمان ابتدايي و رابطه آن با مولفه هاي فرهنگ سازي مدرسه در شهر بندرعباس انجام گرفته است ، از لحاظ هدف ، کاربردي و از لحاظ روش ، توصيفي و از نوع همبستگي ميباشد.
اما ثبات و استحکام مدرسه و مأموريت مدرسه تغيير در توانمندي معلمان را پيش بيني نميکند و تغييري در واريانس تبيين شده آن ندارد (٠٠٥ واژه هايکليدي: توانمندي، مولفه هاي فرهنگ سازي، معلمان ابتدايي، شهر بندرعباس مقدمه با ورود به هزاره سوم ميلادي و با پيشرفت هاي فناوري و تحولات شگرف و پر شتاب در محيط هاي کاري، يکي از دل مشغولي هاي اصلي مديران سازمان ها در قرن حاضر آموزش و توسعه منابع انساني است (دسي و لومن ،١ ٢٠٠٢).
توزيع فراواني آزمودني ها براساس جنسيت ز- بررسي آمار توصيفي متغيرهاي تحقيق در اين قسمت مقادير شاخص هاي توصيفي توانمندي و مولفه هاي فرهنگ سازي مدرسه (درگير شدن در کار مدرسه ، بعد ثبات و استحکام ، بعد انطباق پذيري، بعد مأموريت مدرسه ) معلمان مقطع ابتدايي در شهر بندرعباس در جدول ٤-٦ آورده شده است .
اما ثبات و استحکام مدرسه مدرسه تغيير در توانمندي معلمان را پيش بيني نميکند و تغييري در واريانس تبيين شده آن ندارد (٠٠٥ نتيجه گيري اين تحقيق با هدف بررسي ميزان توانمندي معلمان ابتدايي و رابطه آن با مولفه هاي فرهنگ سازي مدرسه در شهر بندرعباس انجام گرفته است ، از لحاظ هدف ، کاربردي و از لحاظ روش ، توصيفي و از نوع همبستگي مي باشد.