Abstract:
امروزه کسب و کارها با بحرانهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی رو به رو هستند که باعث بروز مشکلات برای ادامه حیات آنها میشود. بحرانها شرکتهای بین المللی را با شرایط عدم قطعیت مواجه ساخته وآنها را مجبور به تفکر مجدد در ارتباط با چگونگی تداوم کسب و کار خود میسازد. لذا سازمانها همواره به دنبال سازوکاری برای تولید، چرخش و انتشار اطلاعات با هدف دستیابی به بینش در تصمیم گیریهای مرتبط با بازار هستند. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را سرپرستان و کارشناسان کسب و کارهای بین المللی (صادرات و واردات) فعال در سالهای 96 تا 99 تشکیل میدهند که پس از استخراج اطلاعات آنها از طریق سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی، با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و برای آنهاپرسشنامه با طیف لیکرت ارسال شد و درنهایت اطلاعات مربوط به 382 پرسشنامه با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری و بااستفاده از نرم افزار SmartPLS 3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در قسمت یافتههای این پژوهش فرضیه تاثیر مستقیم فراکارکرد بازار شناسی بر کسب و کار بین الملل از منظر مدلهای کسب و کار و چابکی استراتژیک مورد تایید قرارگرفت. همچنین نقش میانجی چابکی استراتژیک بر تاثیر فراکارکرد بازارشناسی بر تداوم کسب و کار بین الملل نیز مورد تایید قرار گرفت.
Today, businesses face economic, environmental, political, and social challenges that cause problems to their success and survival. Many international companies have to transform or renovate their business model due to complexities and turbulence. Hence, organizations are always in search of an effective mechanism to generate and disseminate information to achieve an intelligence/insight essential for market-relevant decision-making and action-taking. The method of this research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population of this study consists of supervisors and experts of international businesses (export and import) active in the years 2017 to 2020, who, after extracting their information through the Trade Development Organization and the Chamber of Commerce, were selected by simple random sampling. A questionnaire with a Likert scale was sent to them, and finally the information related to 382 questionnaires was analyzed using the structural equation approach and SmartPLS 3 software. Findings show that both direct and indirect (via strategic agility) influences of marketology on business continuity of a company that works internationally are confirmed.
Machine summary:
علم بازارشناسی از دیدگاه سیستماتیک به ورودی (شناخت نیازهای اطلاعاتی مرتبط بـا بازار)، فرایند (جمع آوری، تجزیه و تحلیل ، تولید و انتقـال داده هـا/ اطلاعـات بـازار)، خروجـی (شامل داده ، اطلاعات ، دانـش ، هوشـمندی و بیـنش بـازار)، بـازخور (ارزیـابی و اصـلاح ) و راه 1 Hyper-function of Marketology 2 Data, Information, Knowledge, Intelligence, Insight 3 Identification, Generation, Dissemination, Exploitation, Evaluation اندازی مجدد فرایندها معطـوف اسـت (٢٠٢١ ,.
در زمینه های بـین المللـی بـه منظـور برخورد فعال با تغییرات بیرونی غیر منتظره چابکی استراتژیک یک قابلیت کلیدی است کـه نـه تنها شامل اختصاص منابع کافی برای توسعه و بکارگیری همـه قابلیت هـا اسـت ، بلکـه بـا ایجـاد تعادل پایدار بین این قابلیت ها در طول زمان چابـک میمانـد(٢٠١٤ ,Tarba &Weber ).
جدول شماره ٤ نتایج فرضیه های پژوهش که مربـوط بـه بررسـی میـانجگری متغیـر چـابکی استراتژیک بین متغیر مستقل فراکارکرد بازارشناسی و متغیرهـای وابسـته مـدل کسـب وکار کـه شامل : مشتریان ، زیرساخت ، ابعاد مالی و گزاره ارزش است میباشد.
تأیید این فرضیه ها بدین معناست که بازارشناسی از طریق ایجاد بیـنش نسـبت بـه شـبکه شرکا، زنجیره تامین و منابع کلیدی کـه مهم تـرین بخـش مـدل کسـب وکار هسـتند و همچنـین چابکی استراتژیک از طریق ایجاد دقت و درنظرگرفتن هزینـه های مـوثر در تغییـرات مـرتبط بـا منابع و زنجیره تامین ، باعث تداوم کسب وکار در بازارهای بین المللـی میشـوند ( ,Osterwalder ٢٠١٧ ,Aghazadeh ;٢٠١٠ ,Pigneur &).