Abstract:
مقدمه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرینات چشم ساکن بر تصمیمگیری، رفتار خیرگی و یادگیری مهارت سرویس تنیس انجام گرفت. روش: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دوره پیگیری 14 روزه انجام گرفت، 30 تنیسباز مرد مبتدی مجموعه خانه اصفهان با دامنه سنی 20 تا 30 به صورت در دسترس انتخاب و در 2 گروه 15 نفری تمرینات چشم ساکن و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون شرکتکنندگان اقدام به اجرای 12 سرویس تنیس نمودند که رفتار خیرگی شرکت-کنندگان در حین عمل نیز اندازهگیری شد. همچنین توسط دوربین گوپرو سرویس شرکت-کنندگان جهت اندازهگیری تصمیمگیری ضبط گردید. علاوه بر این، عملکرد شرکتکنندگان نیز توسط محقق ثبت گردید. سپس گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 30 دقیقه به اجرای تمرینات مورد نظر پرداختند. در طول این دوره، گروه کنترل به اجرای فعالیتهای روزمره خود پرداختند. پس از پایان 24 جلسه تمرین مرحله پس آزمون، و دو هفته بعد از اخرین جلسه مرحله یادداری همانند مرحله پیش آزمون اجرا شد. دادههای به دست آمده توسط آزمون تحلیل ورایانس با اندازهگیری تکراری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تمرینات چشم ساکن بر بهبود تصمیمگیری، افزایش طول دوره چشم ساکن و افزایش عملکرد سرویس تنیس تاثیر معنیداری میباشد (05/0>P).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه از فرضیه پیشبرنامهریزی مبنی بر اهمیت برنامهریزی و انتخاب پاسخ صحیح حمایت میکند.
Given the importance of cognitive expertise in sports and its relationship with performance and skill level, it is suggested that there is a need to develop training programs to improve cognitive and executive factors that include the basic aspects of the game situation. Therefore, the current study was to examine the effect of quiet eye training on decision making, gaze behavior and tennis service skill learning. In this semi-experimental study, which was performed with a pre-test-post-test design with a 14-day follow-up period, 30 novices male tennis players of Isfahan House with an age range of 20 to 30 were selected and those located in quiet eye training and control groups. In the pre-test phase, the participants performed 12 tennis services, which also measured the participants' gaze behavior during the operation. Participants' service was also recorded by GoPro camera to measure decision making. In addition, participants' performance was recorded by the researcher. Then, the experimental group performed the desired exercises for 8 weeks, 3 sessions per week and 30 minutes per session. During this period, the control group performed their daily activities. At the end of 24 practice sessions, the post-test phase, and two weeks after the last session, the retention phase was performed as the pre-test phase. Data were analyzed by repeated measures analysis of variance. The results showed that quiet eye training have a significant effect on improving decision making, increasing the length of the quiet eye period and increasing the performance of the tennis service (P <0. 05). The results of this study support the pre programming hypothesis that the importance of planning and choosing the correct answer.
Machine summary:
در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دورة پیگیری ١٤ روزه انجام گرفت ، ٣٠ تنیس باز مرد مبتدی مجموعۀ خانۀ اصفهان با دامنۀ سنی ٢٠ تا ٣٠ به صورت در دسترس انتخاب شدند و در ٢ گروه ١٥ نفری تمرینات چشم ساکن و کنترل قرار گرفتند.
اگرچه نتایج مطالعات مختلف تأییدی بر اهمیت تمرینات چشم ساکن بر بهبود و یادگیری مهارتهای ورزشی مختلف است ، با توجه به اینکه اجرای مهارتهای حرکتی به تصمیم پاسخ صحیح نیاز دارد، همچنین بیشتر مطالعات انجامگرفته در حیطۀ تصمیم گیری در دنیای غیرواقعی بوده و اغلب به صورت تکالیف ایستا و کامپیوتری انجام گرفته است ؛ بنابراین اهمیت تعمیم تأثیرات تمرینات چشم ساکن به دنیای واقعی و تکلیف واقعی ضرورت دارد؛ به این سبب در تحقیق حاضر اثر تمرینات چشم ساکن بر تصمیم گیری سرویس تنیس خاکی ضرورت یافت .
یافته های مربوط به آزمون تحلیل واریانس درون گروهی در هریک از گروه های تمرینی برای هریک از متغیرهای تحقیق مجموع درجۀ میانگین مقدار سطح مجذور (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج آزمون تحلیل واریانس درونگروهی با اندازهگیری تکراری روی عامل مراحل اندازهگیری نشان داد که تمرینات چشم ساکن بر یادگیری سرویس تنیس تأثیر معناداری دارد (٠٧٢١=η٢ ،٠٠٠١=sig، ٣٦٢٤=F).
The effect of quiet eye training on decision making, gaze behavior and tennis service skill learning Niloufar ZamaniFard1 - Daryoosh Khajavi∗2* - Ahmad GhotbiVarzaneh3 1.
Therefore, the current study was to examine the effect of quiet eye training on decision making, gaze behavior and tennis service skill learning.