Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر مدارس هوشمند و مقایسه آن با مدارس عادی بر میزان عملکرد
یادگیری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی انجام شده است . در این پژوهش از روش تحقیق شبه آزمایشی و از
نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است . جامعه آماری شامل کلیه
دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر ایلام در سال تحصیلی ١٣٩٧- ١٣٩٨ بود روش نمونه گیری در این
پژوهش با توجه به موضوع مورد مطالعه از روش نمونه گیری هدفمند یعنی از میان مدارس هوشمند یک
مدرسه و از میان مدارس عادی نیز یک مدرسه برای بررسی انتخاب شده است به این صورت که در مرحله
اول از کلیه مدارس هوشمند ابتدایی سطح شهرستان ایلام یک مدرسه را که به زعم آموزش و پرورش
یکی از مدارس هوشمند دارای استاندارد لازم است ، انتخاب شد و همچنین از میان مدارس عادی نیز یک
مدرسه را انتخاب گردید، سپس یک کلاس در پایه ششم ابتدایی مدارس هوشمند و یک کلاس از
مدارس عادی را انتخاب و سپس میان کلاس ها تمام دانش آموزان آن کلاس ها را برای گروه نمونه انتخاب
و مورد مطالعه قرار گرفت . برای اجرای پژوهش ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون یادگیری به عمل آمد،
سپس گروه آزمایش با استفاده از تجهیزات موجود در کلاس های هوشمند و گروه کنترل به روش عادی
(عموما سخنرانی) در چند فصل از کتاب های علوم تجربی و ریاضی مورد آموزش قرار گرفتند و در نهایت
پس آزمون یادگیری از هر دو گروه به عمل آمد. تعیین روایی آزمون های یادگیری توسط اساتید راهنما
معلمین مربوط به هر درس انجام گرفت . نتایج نشان داد که با توجه به میانگین نمرات گروه آزمایش و
کنترل در پس آزمون بین میزان عملکرد یادگیری دانش آموزان پسر کلاس های هوشمند و عادی تفاوت
معنیدار وجود دارد و در واقع میزان یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند بیشتر از دانش آموزان مدارس
عادی است
Machine summary:
ايران چکيده پژوهش حاضر به منظور بررسي تأثير مدارس هوشمند و مقايسه آن با مدارس عادي بر ميزان عملکرد يادگيري دانش آموزان پايه ششم ابتدايي انجام شده است .
براي اجراي پژوهش ابتدا از هر دو گروه پيش آزمون يادگيري به عمل آمد، سپس گروه آزمايش با استفاده از تجهيزات موجود در کلاس هاي هوشمند و گروه کنترل به روش عادي (عموما سخنراني) در چند فصل از کتاب هاي علوم تجربي و رياضي مورد آموزش قرار گرفتند و در نهايت پس آزمون يادگيري از هر دو گروه به عمل آمد.
نتايج نشان داد که با توجه به ميانگين نمرات گروه آزمايش و عملکرد يادگيري دانش آموزان پسر کلاس هاي هوشمند و عادي تفاوت معنيدار وجود دارد و در واقع ميزان يادگيري دانش آموزان مدارس هوشمند بيشتر از دانش آموزان مدارس عادي است ستان ١٣٩٨ کنترل در پس آزمون بين ميزان واژه هايکليدي: مدارس هوشمند، عملکرد يادگيري.
از طرفي با توجه به ميانگين نمرات گروه آزمايش و کنترل در پس آزمون (جدول ٥) به اين نتيجه ميرسيم که فرضيه اصلي پژوهش تاييد ميشود؛ به عبارت ديگر ميتوان گفت : بين ميزان عملکرد يادگيري دانش آموزان پسر کلاس هاي هوشمند و عادي تفاوت معنيدار وجود دارد و در واقع ميزان يادگيري دانش آموزان مدارس هوشمند بيشتر از دانش آموزان مدارس عادي است .
نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير کلاس هاي هوشمند و عادي بر ميزان عملکرد يادگيري دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهر ايلام صورت گرفته است .