Abstract:
تحریمهای غرب نسبت به فدراسیون روسیه و اقدام متقابل فدراسیون روسیه در سال 2014 و تحریم واردات مواد غذایی از غرب شامل اتحادیه اروپا، امریکا، استرالیا، کانادا و نروژ این فرضیه را تداعی میکند که ممکن است تغییراتی در ترجیحات مصرفکنندگان کشور روسیه نسبت به برخی محصولات از جمله محصول خیار وارداتی ایران رخ داده باشد. در مطالعه حاضر، با استفاده از روش ناپارامتری بر مبنای اصل تعمیمیافته ترجیحات آشکارشده (GARP)، بررسی و آزمون این فرضیه انجام گرفت. در این راستا، دادههای قیمت و مقدار مربوط به واردات خیار فدراسیون روسیه از ایران و کشورهای ترکیه و چین با بیشترین صادرات این محصول به روسیه برای دوره زمانی 2017-2000 بررسی شد. نتایج مطالعه نشان داد که یک تغییر ساختاری معنیدار در ترجیحات مصرفکنندگان کشور روسیه در سال 2003 به نفع محصول خیار ایران رخ داده، که نشاندهندة پایداری و وفاداری مصرفکنندگان کشور روسیه نسبت به خیار وارداتی از سوی ایران است؛ در نهایت، مناقشات سیاسی فدراسیون روسیه و ترکیه فرصتی مناسب برای توسعه صادرات محصولات ایرانی در بازار فدراسیون روسیه فراهم کرده است. اطمینان از تولید خیار باکیفیت در تمام ایام سال و عدم تغییر سیاستهای دولت در صادرات میتواند کمکی به افزایش سهم ایران در بازار فدراسیون روسیه باشد.
Western sanctions against the Russian Federation and the Russian Federation's retaliation in 2014 and sanctions on food imports from the West, including the European Union, the United States, Australia, Canada and Norway, suggest that there may be changes in Russian consumers' preferences for cucumber. Imported from Iran has occurred. The present study tests this hypothesis using a nonparametric method based on the Generalized Axiom of Revealed Preferences (GARP). In this regard, price and quantity data related to the import of Russian Federation cucumbers from Iran and the countries that had the most exports of this product to Russia (Turkey and China); Reviewed for the period 2017-2000. The results of the study show that a significant structural change in the preferences of Russian consumers occurred in 2003 in favor of Iranian cucumber, which indicates the stability and loyalty of Russian consumers to cucumbers imported from Iran. Finally, the political disputes between the Russian Federation and Turkey have provided a good opportunity to develop the export of Iranian products in the market of the Russian Federation. Ensuring the production of quality cucumbers throughout the year and not changing government policies on exports can help increase Iran's share of the Russian Federation market.
Machine summary:
از اين رو، در بسياري از پژوهش هاي دنيا، به استفاده از آزمون هاي ناپارامتريک براي بررسي نقض نظريه مطلوبيت افراد اشاره شده است (٢٠١٨ ,Demuynck and Seel)، به گونه اي که بر اساس اين مطالعات ، بايد نخست ، از طريق مدل هاي رجحان آشکارشده ، رفتار عقلايي تصميم گيرندگان (مصرف کنندگان ) بررسي و سپس ، در ادامه ، مدل تقاضاي افراد براي بررسي تقاضا برآورد شود (٢٠١٨ ,Smeulders et al).
ملايوسفي و حسين زاد ( Mollayosefi and ٢٠١٧ ,Hossainzadeh) به ارزيابي رخداد تغيير ترجيحات مصرف کنندگان ايراني براي سبد کالايي قند و شکر با استفاده از اصل ترجيحات آشکارشده ضعيف ١ پرداختند و نتايج نشان داد که براي دوره زماني ١٣٩٥-١٣٥٠ حداقل يک تغيير ساختاري معني دار در ترجيحات مصرف کنندگان در سال ١٣٦٠ رخ داده است ؛ همچنين ، اين تغييرات فقط ناشي از تقاضا نيست و عوامل مؤثر بر عرضه نيز در تغيير ساختار اثرگذار هستند.
مهرجو و شاکري بستان آباد ( Mehrjou and Shakeri ٢٠١٩ ,Bostanabad) نيز به آزمون پايداري و وجود شکست ساختاري در ترجيحات مصرف کنندگان سبد کالايي روغن جامد و مايع در استان فارس پرداختند و نتيجه گرفتند که سه تناقض در رفتار عقلايي مصرف کنندگان اين محصولات وجود دارد؛ همچنين ، نتايج آزمون کروسکال - واليس ١ نشان داد که اين تناقضات ناشي از تغيير در ترجيحات نبوده و ممکن است به دليل خطا در اندازه گيري يا تکانه هاي غيرخطي ناپايدار باشد.