Abstract:
پوشش در ادیان و اقوام پیش از اسلام بی سابقه نیست . گویا گرایش فطری انسان ، او را به نوعی پوشش فرا می خوانده است . مساله حجاب و پوشش زن و حفظ حریم عفاف مرد و زن موضوعی است که از دیرباز در بین ملت ها مطرح بوده است و در طول تاریخ با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده و در اسلام نیز مورد توجه بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
طوری که دراسلام هرچه الگوه های حجاب و غفاف مراتب برتر و بالاتری داشته باشند، تاثیر بیشتری بر معنویت و دینداری فرد و جامعه خواهند گذاشت و می توان گفت که روابط اجتماعی عفاف و حجاب ، یکی از ارزشهای والای انسانی و اسلامی و رمز بهداشت و سلامت روانی جامعه است . این مقاله به بررسی مفهوم عفاف و حجاب از دیدگاه آیات قرآن ، سنت و احادیث می پردازد. این بررسی از نوع توصیفی - تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت تحلیل محتوا می باشد. امید است این تحقیق در توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه تاثیرگذار باشد.
Machine summary:
عبدالرضا زاهدي و همکارانش سال ١٣٨٩ در مقاله ي به عنوان " روش قرآن کريم در نهادينه سازي " عفاف " و "حجاب " "به بررسي عفاف و حجاب در قرآن بر مبناي ترتيب نزول و روش هاي نهادينه سازي عفاف و حجاب در قرآن پرداخته اند و در آخر اين گونه نتيجه مي گيرند که پوشش زن و مرد و حفظ حريم در روابط بين آنها دو ابزاري است که با نهادينه سازي آنها سلامت جامعه تضمين مي شود و دو روش شناختي و فرهنگ سازي پابه پاي روش تشريع استمرار دارند.
در پايان اين گونه نتيجه مي گيرد که از آنجا که ترويج عفاف و حجاب در تنظيم روابط بين زن و مرد در خانواده نقش بسزايي دارد ليکن با تنظيم روابط همه افراد در جامعه نيز مرتبط خواهد بود و رعايت حجاب و عفاف باعث حفظ ارزش هاي انساني، مقابله با تهاجم فرهنگي غرب ، آرامش و پايداري نهاد مقدس خانواده ، افزايش احساس امنيت اجتماعي و نيز کاهش چشمگير آسيب هاي اجتماعي مي شود.
براساس زمينه فطري، حتي جوامع اوليه و به دور از تمدن و مذهب هم آن را مورد توجه خود قرار داده اند و در همه جوامع و ملل به صورت هاي گوناگون ، کم و بيش وجود داشته است ، اما با آمدن اسلام اين مسئله به عنوان يک حکم تکليفي و ضروري براي زنان تعيين گرديد (مطهري، مسئله حجاب ،١٣٥٣).