Abstract:
در حالیکه تامین مالی فعالیتهای سیاسی مولفۀ ضروری احزاب سیاسی برای ایفای نقش خود در روند دموکراتیک میباشد، شفافیت و صراحت در تامین بودجه احزاب سیاسی سنگ بنای یک دموکراسی کارآمد است. عدم افشای منابع تامین فعالیت سیاسی احزاب، فساد را تسهیل میکند و باعث ایجاد بده و بستان بین اعانهدهندگان و سیاستمداران میشود. در کشورهایی که احزاب و یا رهبران سیاسی تا حد زیادی بر تامین مالی از سوی تعداد محدودی از اعانه-دهندگان متکی هستند، این وضعیت بر تصمیمات سیاسی آنها تاثیر میگذارد. رقابت انتخاباتی منصفانه زمانی تحلیل میرود که یکی حزب دسترسی گستردهای به منابع مالی برای تامین هزینههای فعالیتهای سیاسی خود داشته باشد. بنابراین اهمیت شفافیت تامین مالی احزب از این جهت است که احزاب منبع ورود پول به سیاست محسوب میگردند، بنابراین سلامت دمکراسی وابسته به شفافیت تامین مالی احزاب سیاسی است. بنابراین این پرسش مطرح می-گردد که تا چه اندازه هزینههای احزاب سیاسی در ایران شفاف است؟ در این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی این پرسش در خصوص تامین مالی فعالیتهای سیاسی احزاب و همچنین هزینههای انتخاباتی آنها خواهیم پرداخت.
While political funding is a necessary component for political parties to play their role in the democratic process, transparency and openness in financing of political parties is the cornerstone of a well-functioning democracy. Absence of disclosure of sources of party funds facilitates corruption and gives rise to quid pro quo between big donors and politicians. Countries where parties or political leadership are overly reliant on funding from a chosen few donors, policy decisions are co-opted. The equitable playing field gets eroded when one party has indomitable access to excess campaign finance. Therefore, the transparency of political finance is important because parties are the source of money entering politics, so the integrity of democracy depends on the transparency of political finance of party. So the question is, how transparent are the expenses of political parties in Iran? In this descriptive-analytical study, we will examine this question regarding the financing of political activities of parties as well as their electoral campaign.
Machine summary:
پرسـش ايـن تحقيـق آن اسـت کـه هزينه هـاي مالـي احـزاب سياسـي در ايــران تــا چــه انــدازه شــفاف اســت ؟ در ايــن تحقيــق بــا روش توصيفــي و تحليلــي، وضعيــت تأميــن مالــي فعاليت هــاي سياســي احــزاب و هزينه هــاي انتخاباتــي آن هــا را بررســي خواهيــم کــرد.
از ديگـر قوانيــن مهــم در راســتاي شفاف ســازي هزينــه احــزاب سياســي، قانــون جديــد احــزاب و گروه هــاي سياسـي اسـت کـه در مقايسـه بـا قانـون سـابق ، هزينه هـاي احـزاب سياسـي را بـه شـکل تفصيلـي و شــفاف تر بررســي کــرده اســت .
کمکهـاي مسـتقيم و غيـر مسـتقيم دولتـي و بـه عبـارت ديگــر، تأميــن مالــي از طريــق منابــع عمومــي بــراي ادامــه حيــات احــزاب سياســي، ضــروري تلقــي 1-Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), Money in Politics: Sound Political Com petition and Trus in Government Background Paper, Paris: OECD, 2013 2-Transparency International, “Global Barometer 2013”, in: in:www.
ممنوعيت هـا و محدوديت هـاي تأميـن مالـي احـزاب سياسـي بـه موجـب قانـون احـزاب عبارتنـد 1-Political Parties, Elections and Referendums Act 2000, (PPERA) 2-The Elections and Referendums Act. از: الــف ( دريافــت هــر گونــه کمــک مالــي و تدارکاتــي از اشــخاص حقيقــي و حقوقــي خارجــي و دولت هــاي بيگانــه )بنــد ب مــاده ١٨(: در مــاده ١٩ قانــون احــزاب ، بــراي تخطــي از ايــن مــاده ، ضمانــت اجــرا پيش بينــي شــده اســت .
در قانــون شــفافيت و نظــارت بــر تأميــن مالــي فعاليت هــاي انتخاباتــي مجلــس شــوراي اســلامي )مصـوب ١٣٩٨(، الزاماتـي در خصـوص شـفافيت در تأميـن مالـي هزينـه انتخاباتـي مجلـس شـوراي اسـلامي مقـرر شـده اسـت کـه ايـن الزامـات شـامل احـزاب سياسـي ميشـود.