Abstract:
احکام و حقوق کیفری ایران برپایه استنباطات فقهی و حقوقی از ادله متنی نظیر آیات و روایات اسلامی است آن هم طبق
حجیت اصل مهم ظهور در اصول فقه. نظریه مقاصد الشریعه به یادگار ماند و از شاطبی فقیه برجسته قرن هفتم تفسیری
هم عرض و متکامل از اصل ظهور ارائه میدهد، که میتوان تحولی جدی در تفسیر نصوص و ظواهر احکام کیفری و مستندات
آنها ایجاد کند. این اثر پس از تبیین این نظریه به بررسی تاثیر آن در حقوق کیفری ایران پرداخته، و شواهدی را از اثرپذیری
قواعد حقوقی از نظریه مطروحه را به نمایش گذاشته است. بزرگانی چون امام خمینی، آیت اله مرعشی شوشتری و استاد
گرجی در زمره فقیهان مقاصدی بشمار میروند
Machine summary:
تأثير نظريه مقاصد الشريعه بر حقوق کيفري ايران سارا صفائي کارشناس ارشد حقوق خصوصي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات واحد تبريز چکيده احکام و حقوق کيفري ايران برپايه استنباطات فقهي و حقوقي از ادله متني نظير آيات و روايات اسلامي است آن هم طبق حجيت اصل مهم ظهور در اصول فقه .
واژه هاي کليدي: اصاله الظهور، نظريه مقاصد الشريعه ، نص ، ظاهر، احکام کيفري، مجازات هاي خشن 92 مقدمه فقه و حقوق کيفري ايران و اسلام متاثر از مباحث الفاظ اصول فقه ، قواعدي را در باب جرائم و مجازات ها وضع نموده است که در کتب قانون مجازات و شروح آن شاهد، مي باشند.
پيشينه تحقيق درزمينه فقه وحقوق مقاصدي مهمترين آثار کهن ، کتاب المستصفي از ابوحامد غزالي والموافقات في الاصول الشريعه اثر ابولاسحاق شاطبي است ، از متاخرين اهل سنت ، قرضاوي در مجموعه آثارش نمونه بارز فقه مقاصدي را ارائه کرده و از بين فقهاي شيعي امام خميني (ره ) در برخي اجتهاداتشان و حتي شيوه تفسيري شان تحت تأثير رويکرد مقاصدي قرار دارند، آيت اله سيد محمدحسن مرعشي شوشتري در کتاب ديدگاههاي نو در حقوق کيفري ايران ، دکتر گرجي در مصاحبه هاي پيرامون امام خميني (ره )، آيت اله بروجردي در مجموعه مقالات ، رويکرد مقاصدي دارند.
93 نص امام فخر رازي در اين باره مي گويد: لفظي که براي معنائي وضع شده و احتمال معنائي ديگري در آن نرود آن نص است (فخررازي، ص ٤/١٦٨) نص در لغت به معناي بالا بردن و ظاهر کردن چيزي است .