Abstract:
آموزش مدرسه ای یکی از مهمترین پایه های آموزشی هر کشور است و کتاب های درسی نیز پرکاربردترین ابزار آموزشی در اکثر
کشورها هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های هوت ملی در کتب درسی مطالعات اجتماعی ایران و
اقلیم کردستان انجام گرفته است. مولفه های هویت ملی که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفتهاند عبارتند از: پرچم، سرود
ملی، تقویم رسمی، اساطیر، دین، مکان های تاریخی و ملی، مشاهیر ملی، هنر ملی. جامعه آماری پژوهش کتب درسی مطالعات
اجتماعی پایه های پنجم و ششم ایران و اقلیم کردستان میباشند. روش تحقیق مورد استفاده تحلیل محتوا بوده است. برای
تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی و همچنین جدول فراوانی استفاده شده است. در این
تحقیق از روش شمارش فراوانی استفاده شده است به این صورت که با مراجعه به کتاب، تعداد دفعاتی که به یکی از مولفه های
هویت ملی در قالب واحد تحلیل که در اینجا جملات و تصاویر میباشند شمارش شده و گزارش شدهاند. بر اساس یافته های
پژوهش در کتب درسی هر دو نمونه توجه چندانی به هویت ملی نشده و همچنین تعادلی میان میزان استفاده از مولفه های
هویت ملی در کتب مذکور وجود ندارد. و در مقایسه ی میزان استفاده از مولفه های هویت ملی بین ایران و اقلیم کردستان، در
کتب درسی مطالعات اجتماعی ایران به میزان بیشتری از این مولفهها استفاده شده است. و در کتب درسی ایران از بین مولفه -
های ذکر شده دین و مشاهیر ملی بیشترین میزان استفاده و اساطیر و سرود ملی کمترین استفاده شده است و در مورد اقلیم
کردستان نیز از مولفه های مکان های تاریخی- ملی و مشاهیر ملی بیشترین استفاده و از اساطیر و سرود ملی کمترین استفاده
شده است.
Machine summary:
تحليل محتواي کتب درسي مطالعات اجتماعي پايه هاي پنجم و ششم دوره ي ابتدايي ايران و اقليم کردستان عراق از لحاظ توجه به مولفه هاي هويت ملي سميه بايزيدي ميرآباد١*، سيد عزالدين محمودي ٢، آمنه بايزيدي ميرآباد٣، ابوبکر مقام دوست ٤ ١کارشناسي حقوق ، آموزگار دبستان شهيد حسين زاده کليچ ٢دانشجوي کارشناسي ارشد تحقيقات آموزشي پيام نور کرج ، مدير آموزگار دبستان شهيد حسين زاده کليچ ٣ دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت آموزشي دانشگاه ميعاد مهاباد، آموزگار دبستان اقبال ميرآباد ٤ دانش آموخته دکتري برنامه ريزي درسي، مدير دبستان شهيد عزيز شمسي ميرآباد چکيده آموزش مدرسه اي يکي از مهمترين پايه هاي آموزشي هر کشور است و کتاب هاي درسي نيز پرکاربردترين ابزار آموزشي در اکثر کشورها هستند.
ميزان توجه به مولفه هاي هويت ملي در کتاب درسي مطالعات اجتماعي پايه ي پنجم ابتدايي ايران بيشتر است يا اقليم کردستان ؟ ٨.
سوال سوم : در کتاب درسي مطالعات اجتماعي پايه پنجم ابتدايي اقليم کردستان به چه ميزاني به مولفه هاي هويت ملي توجه شده است ؟ جدول ٣.
سوال چهارم : در کتاب درسي مطالعات اجتماعي پايه ششم ابتدايي اقليم کردستان به چه ميزاني به مولفه هاي هويت ملي توجه شده است ؟ جدول ٤.
سوال هفتم : ميزان توجه به مولفه هاي هويت ملي در کتاب درسي مطالعات اجتماعي پايه ي پنجم ابتدايي ايران بيشتر است يا اقليم کردستان ؟ 790 جدول ٧.
سوال هشتم : ميزان توجه به مولفه هاي هويت ملي در کتاب درسي مطالعات اجتماعي پايه ي ششم ابتدايي ايران بيشتر است يا اقليم کردستان ؟ جدول ٨.