Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خلاقیت بر تاب آوری کودکان کار اجرا گردید. پژوهش حاضر به لحاظ هـدف از نـوع
کاربردی و به لحاظ نحوه جمع آوری دادهها از نوع شبه آزمایشی است. این پژوهش یک طرح شـبه آزمایشـی از نـوع طـرح پـیش
آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود که دوره پیگیری نیز پس از دو ماه بررسی گردید. جامعه پژوهش شـامل کودکـان کـار شـهر
تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ٣٠ کودک کار که دارای کمترین نمره تاب آوری بودند، انتخاب گردیـده و بـه
طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برای گروه آزمایش یک دوره برنامه آموزش خلاقیت در ١٠ جلسه، به مـدت
٢٠ ساعت اجرا گردید. در این پژوهش از آزمـون خلاقیـت تـورنس، پرسشـنامه خودکارآمـدی شـرر و پرسشـنامه تـاب آوری کـانر-
دیویدسون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات از آزمون های تحلیل کواریانس و بـه کمـک نـرم افـزار 22. SPSS
استفاده شد و نتایج نشان داد که آموزش خلاقیت موجب افزایش تاب آوری در کودکان کار شده است و این نتایج پـس از دو مـاه در
دوره پیگیری ثابت مانده است
Machine summary:
جامعه پژوهش شـامل کودکـان کـار شـهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ٣٠ کودک کار که داراي کمترين نمره تاب آوري بودند، انتخاب گرديـده و بـه طور تصادفي در دو گروه کنترل و آزمايش قرار گرفتند.
SPSS استفاده شد و نتايج نشان داد که آموزش خلاقيت موجب افزايش تاب آوري در کودکان کار شده است و اين نتايج پـس از دو مـاه در دوره پيگيري ثابت مانده است .
واژه هاي کليدي : کودکان کار، آموزش خلاقيت ، تاب آوري 999 مقدمه کودکان و جوانان خياباني در بسياري از کشورها براي جامعه و ساختارهاي شهروندي، ناراحت کننده محسوب مي شوند چرا کـه بـر اساس ارزش هاي طبقه متوسط جامعه آنها در اقدامات مجرمانه شرکت مي کنند و مرزهاي اخلاقي يک خـانواده ، مدرسـه و جامعـه ي ايده آل را را رعايت نمي کنند.
خلاصه نتايج آزمون تحليل کواريانس در مورد بررسي تأثير الگوي باليني خلاقيت درماني در افزايش تاب آوري کودکان کار (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٣.
نتايج مشخصه هاي چهارگانه F مربوط به تحليل اندازه گيريهاي مکرر در مورد آزمون پيگيري تأثير الگوي باليني خلاقيت درماني در افزايش تاب آوري کودکان (گروه آزمايش ) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٥.
همچنين بررسي هاي پژوهش در دوره پيگيـري حـاکي از آن بـود که اثر بخشي آموزش خلاقيت در افزايش تاب آوري کودکان بعد از گذشت دو ماه ماندگار مانده است .
The effect of cognitive-behavioral group counseling on psychological resilience and level of humor in adolescents.
The effect of web-based interactive and traditional psychoeducational programs based on cognitive behavioral approach on children’s cognitive errors and psychological symptoms.