Abstract:
هدف اساسی این پژوهش تحلیل کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی از نظر متن و نوشته به روش ویلیام رومی می باشد برای این
کار از کتاب علوم پایه پنجم در سال ١٤٠٠ به عنوان جامعه و نمونه به دلیل محدود بودن جامعه انتخاب نموده و با استفاده
تکنیک ویلیام رومی به محتوای کتاب را از نظر متن و نوشته های موجود مورد بررسی قرار داد شده است. روش مطالعه، تحلیل
محتوا از حیث هدف در زمره مطالعات کاربردی قرار دارد. روش جمع آوری اطلاعات، استناد به کتاب درسی می باشد. بدین
صورت که کل کتاب درسی مورد تحلیل قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شد. نتیجه بدست
آمده بدین شرح است که متن با ضریب درگیری متنی فعال و پویاست و دانش آموزان را به فعالیت وا می دارد. در طراحی و
تنظیم مطالب ومحتوای کتاب اصل ساده به دشواری رعایت شده ساختارمحتوای کتاب علوم پنجم ابتدایی طبق شاخص
درگیری کمی یادگیرنده با مطالب ساده شروع به مطالب دشوار پرداخته و در انتها با مطالب ساده به پایان رسیده است
Machine summary:
تحليل علوم پايه پنجم روش ويليام رومي متن و نوشته مبينا اسفندياري ١، رضا شيرازي ٢، زهرا ديلم کتولي ٣، سجادآذريان ٤، پدرام بلوکي ٥ ١ دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علي آباد کتول ٢ کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي-دبير رياضي-مدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد علي آباد کتول ٣ دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علي آباد کتول ٤ دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علي آباد کتول ٥ دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علي آباد کتول چکيده هدف اساسي اين پژوهش تحليل کتاب علوم پايه پنجم ابتدايي از نظر متن و نوشته به روش ويليام رومي مي باشد براي اين کار از کتاب علوم پايه پنجم در سال ١٤٠٠ به عنوان جامعه و نمونه به دليل محدود بودن جامعه انتخاب نموده و با استفاده تکنيک ويليام رومي به محتواي کتاب را از نظر متن و نوشته هاي موجود مورد بررسي قرار داد شده است .
هدفهاي کلي: تحليل کتاب علوم پايه پنجم از نظر متن و نوشتار به روش ويليام رومي هدف هاي جزئي: بررسي متن کتاب علوم پايه پنجم روش پژوهش : پژوهش حاضر از نوع تحليل کلي است که به توصيف عيني و منظم محتواي آشکار مطالب درسي و آزمايشگاهي مي پردازد در اين خصوص از کتاب علوم پايه پنجم در سال ١٤٠٠ به عنوان جامعه و نمونه به دليل محدود بودن جامعه انتخاب نموده و با استفاده از تکنيک ويليام رومي محتواي کتاب را از نظر متن و نوشتار مورد بررسي قرار داده است .