Abstract:
بیش از چهار دهه از زمانی که علم، فناوری، جامعه و محیط زیست (STSE) برای اولین بار به واژگـان آمـوزش علـوم ١ اضـافه
شد می گذرد. در سطح کلان، آموزش STSE به بررسی رابطه ی بین علم و جهان اجتماعی میپردازد. اگرچه تاکید بر آموزش
STSE، مورد پشتیبانی و استقبال بسیاری از معلمان در سراسر دنیا قرار گرفت ولی طبیعتا چالش هایی را نیـز چـه بـه لحـاظ
ایدئولوژیک و چه به لحاظ کاربستی به همراه داشت. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-پیمایشی از نـوع تحلیـل محتـوا و
کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب درسی جدیدالتالیف ریاضی سوم دبستان در سـال تحصـیلی
١٤٠١-١٤٠٠ می باشد. حجم نمونه برابر با حجم جامعه آماری انتخاب گردیده است. ابزار این تحقیق فرم محقـق سـاخته بـا
توجه جریانهای شش گانه در آموزش «STSE» می باشد. برای انجام این پژوهش فرم مذکور بین ٣٠ نفر از معلمـان ریاضـی
شهرستان علی آباد توزیع گردید که در شش گروه ٥ نفره به تکمیل فـرم پرداختنـد. روایـی ابـزار تحقیـق بـر اسـاس نظـرات
متخصصان تعلیم و تربیت قابل قبول بود و پایایی بر اساس فرمول هولستی مورد محاسبه قرار گرفته است داده های حاصل بـا
استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. کتاب درسی جدیدالتالیف ریاضی سوم دبستان در برخی فصـلها
بر رویکرد جریان شش گانه تاکید دارد و در برخی از فصلها توجه کمی شده است. مولفین کتاب درسـی جدیـدالتالیف ریاضـی
سوم دبستان باید درپرداختن به جریانهای آموزشی تاریخی، ارزش محـور، فرهنگی –اجتمـاعی و عـدالت محـور تاکیـد بیشـتری
داشته باشند.
Machine summary:
11Zoller 12Solomon 13 Hughes 14 McConnell 15Bencze 16 Hewitt 17Romkey 18Jivraj 19Reiss 20Roth 21McGinn 22Bowen 23Rudduck 24Tsai 25Fuglsang 26Zeidler 27Sadler 28Simmons 29Howe 1412 اگر به کارهاي لوسي سـووه ٣٠ توجـه نکنـيم ، ممکـن اسـت دچـار خطـا شـويم .
ـ با بررسي ميزان تطبيق کتاب درسي جديدالتاليف رياضي سوم انواع جريان هـاي آمـوزش STSE : کـاربرد/طراحي-اسـتدلال منطقي-ارزش محور-فرهنگي-اجتماعي-تاريخي-عدالت محور سازگار با محيط زيست و جامعه و بيان نتايج آن ، مؤلفان کتابهاي رياضي متوجه اين امر ميگردند که علاوه بر توليد محتواي فعال ، فعاليتها،تمرينات وسـؤالاتي را طراحي کنند که به همه انواع جريان هاي آموزشي توجه شود.
با اين حال ، ممکن است دليل ديگري نيز براي رشد سريع محبوبيت آموزش هـاي محـيط زيسـتي و تغييـر STS بـه STSE (علوم ، فناوري، جامعه و محيط زيست ) وجود داشته باشد.
48Cajas 49Fortus 50Krajcik 51Dershimer 52Marx 53Mamlok-Naaman 54Venville 55Rennie 56Wallace 57Kinethetic Learner 58Barab 59Hay 60Barnett 61Keating 62Blumenfeld, P.
69Abd el Khalick 70Lederman 71Duschl 72Irwin 73Klopfer 74Cooley 75Lawson 76Matthews 77Hackett 78Jenkins 79Cross 80Price 81Geddis 1418 به اين ترتيب ، کارهاي زيادي در STSE پيرامون اين موضوع صورت گرفت که چگونه ميتـوان بـه بهتـرين وجـه مسـئله هـاي علمي-اجتماعي (SSI) را در کلاس هاي درسي علوم ، هدايت و کنترل کرد.
112Dillon 113Gough 114Hart 115Jickling 116Russell 117Bell 118Fawcett 119Sauv´e 1421 يکي از نقاط قوت جريان عدالت محور سازگار با محيط زيست و جامعه ، پتانسيل آن را در تهييج دانـش آمـوزان بـراي يـادگيري علوم از طريق نشان دادن ارتباط آن با رفاه عمومي جامعه است .