Abstract:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای سبک زندگی ایرانی- اسلامی بهمنظور ارتقاء فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش بر اساس روش دلفی بود. جهت شناسایی مؤلفههای سبک زندگی ایرانی-اسلامی از روش تحلیل مضامین که روشی کیفی است استفاده شد. جامعه آماری تحقیق خبرگان و شامل کلیه اعضای هیئتعلمی رشته علوم تربیتی در دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود. لذا تعداد 15 نفر از اساتید، خبرگان و متخصصان حوزهی علوم تربیتی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که بر اساس منابع اسلامی سبک زندگی اسلامی ایرانی شامل ابعاد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، زیستی و علمی میشود. جهت اعتبارسنجی مدل تحقیق از روش دلفی استفاده شد. در دور اول پرسشنامه با 65 شاخص در اختیار خبرگان قرار گرفت یافتههای مرحلهی اول دلفی نشان داد که شاخصهای فراهم نمودن زمینه ارائه نظرات متفاوت در عرصه برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان، توانمند کردن مدارس و مراکز آموزشی برای برنامهریزی و مدیریت برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان و کاهش خطرپذیریها در عرصه سرمایهگذاری آموزشی حذف شدند. در مرحلهی دوم آزمون دلفی خبرگان تمام شاخصهای مدل برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش ایران را تائید کردند.
The purpose of this study was to identify the components of the Iranian-Islamic lifestyle in order to improve the activities of the Association of Parents and Teachers of Education based on the Delphi technique. To identify the components of the Iranian-Islamic lifestyle, the method of content analysis, which is a qualitative method, was used. The statistical population of the study was experts and included all faculty members in the field of educational sciences in Tehran universities in the academic year 2019-2020. Therefore, 15 professors, experts and specialists in the fields of philosophy of education, educational psychology, educational management and curriculum planning were selected using purposive sampling. The research findings showed that according to Islamic sources, the Iranian-Islamic lifestyle includes moral, social, economic, biological and scientific dimensions. Delphi method was used to validate the research model. In the first round, a questionnaire with 65 indicators was provided to the experts. And educators and risk reduction in educational investment were eliminated. In the second stage of the Delphi test, the experts confirmed all the indicators of the model of programs and activities of the Association of Parents and Educators of Iran.
Machine summary:
ازاين رو مسئله ي اصلي تحقيق اين است که مؤلفه هـاي سـبک زنـدگي ايرانـي- اسـلامي بـه منظـور ارتقاء فعاليت هاي انجمن اوليا و مربيان آموزش وپرورش بر اساس روش دلفي کدامند؟ 1.
و در ادامه شناسايي مؤلفه هاي سبک زندگي ايرانـي-اسـلامي بـا اسـتفاده از ١٥ مصـاحبه عميـق بـا خبرگان که شامل اعضاي هيئت علمي رشته علوم تربيتي در دانشگاه هاي شـهر تهـران بـود، الگـوي برنامه ها و فعاليت هاي انجمن اوليا و مربيان بـر اسـاس مؤلفـه هـاي سـبک زنـدگي ايرانـي-اسـلامي طراحي شد.
٢٠٨ سال سيام | شماره پنجاه و چهارم | بهار ١٤٠١ بر اساس مؤلفه هاي سبک زندگي اسلامي- ايراني و مصاحبه با خبرگان برنامه ها و فعاليت هـاي انجمن اوليا و مربيان در راستاي سبک زندگي ايراني- اسلامي ارائه شد.