Abstract:
مولفه ی صدق در ماهیت باور چه نقشی دارد؟ نیشی شاه و دیوید ولمن در جستاری مشترک، تبیینی از مفهوم باور ارائه داده اند که نقش مولفهی صدق در آن مبتنی بر یک معیار دستوری است. آنها در این راه از چیزی که آن را رابطه ی شفافیت مینامند، سود جسته اند. نتیجه ی تبیین ایشان این است که باور کردن یک گزاره، در پس یک قضاوت شبه اخلاقی، متصف به درستی یا نادرستی خواهد بود. هدف از این نوشتار این است که نشان دهد، ضرورتی که آن دو بر مبنای آن ناچار به درج جزئی دستوری در ذات باور شده اند، بی اساس است و می توان مفهومی کاملا توصیفی و غایتشناسانه از باور ارائه داد که ضمنا مسوولیت در قبال صدق را نیز تبیین کند. در این تحقیق که با روش استناد به منابع کتابخان های در این موضوع صورت گرفته است، ابتدا دو رویکرد غایتشناختی و رویکرد دستوری توضیح داده میشود و پس از بررسی نقاط ضعف و قوت به مقایسه ی آن دو پرداخت می شود. در پایان ضمن نقد دیدگاه دستوری نشان خواهیم داد رویکرد غایتشناختی با فهم متعارف از موارد باور بیشتر سازگار است و می توان آن را به گونه ای تبیین کرد که اشکال اصلی شاه و ولمن را پاسخ دهد.
What is the role of truth in the nature of belief? In a common article, Nishi Shah and David Vellman present an explanation for belief in which the role of truth is based on a normative standard. In doing this, they exploit a relationship which they call transparency. The outcome of their explanation, to believe some proposition, after a quasi-ethical judgment, can be the subject of rightness or wrongness. The purpose of this article is to show that the need on the base of which they require to include a normative aspect in the nature of belief has no base, and it is possible to present a perfectly descriptive and aim-oriented approach which explains the responsibility about truth at the same time. In order to do this, based on library research method, we first will try to provide a panorama of each of two approaches, aim-oriented and normative, so then can compare the strengths and weaknesses. In the end, with some criticism regarding the normative point of view, we show that the aim-oriented approach has more consistency with our common sense from belief instances, and can be explained in a way that avoids the problem which Shah and Velman insist on.