Abstract:
رشد و توسعه هر جامعه مستلزم پویایی نظام آموزشی آن جامعه است» و تحول در نظام آموزشی در گرو بهبود عملکرد
تدریس معلمان میباشد. معلم به عنوان یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت در همه جوامع شناخته میشود او مجری
برنامههای آموزشی در مدارس و تربیت کننده نیروی انسانی مورد نیاز جامعه میباشد. به همین دلیل هر نوع پیشرفت
مادی و معنوی جامعه وابسته به کیفیت کار معلمان آن جامعه است. معلم باید از نظر شخصیتیء علمی واخلاقی سرآمد
عصر خود بوده و همیشه در پی تقویت آنها باشد. با توجه به نقش و جایگاه معلم به خصوص در عصر کنونی لازم است
معلمان از بین بهترین افراد تحصیل کرده انتخاب شوند و از آموزشهای لازم در امر تربیت همه جانبه دانشآموزان
برخوردار شوند (امیری» ۱۳۹۴)
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سبکهای تدریس و تیپهای شخصیتی معلّمان مدارس ابتدایی شهرستان
دشت آزادگان در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ است. نمونه پژوهش شامل ۲۰۷ معلم مقطع ابتدایی (زن <۱۰۵ و مرد-۱۰۲)
شهرستان دشت آزادگان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود که در آن معلمان به پرسشنامه
سبک تدریس پراشینگ و پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (۱۴۵) فرم کوتاه پاسخ دادنکد. که و اساس روش
نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. یافتهها نشان داد رابطه معناداری بین سبکهای تدریس با برونگرایی,؛
تجربهگرایی» توافقپذیری و وجدان گرایی وجود دارد. اما رابطه سبکهای تدریس با روان رنجوری معنادار نبود.
Machine summary:
مديريت و بررسي رابطه بين الگوي پراشنيگ و تيپ هاي شخصيتي معلمان مدارس ابتدايي شهرستان دشت آزادگان 1 هيام جرفي کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد دزفول چکيده رشد و توسعه هر جامعه مستلزم پويايي نظام آموزشي آن جامعه است ، و تحول در نظام آموزشي در گرو بهبود عملکرد تدريس معلمان مي باشد.
با توجه به نقش و جايگاه معلم به خصوص در عصر کنوني لازم است معلمان از بين بهترين افراد تحصيل کرده انتخاب شوند و از آموزش هاي لازم در امر تربيت همه جانبه دانش آموزان برخوردار شوند (اميري، ١٣٩٤) هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين سبک هاي تدريس و تيپ هاي شخصيتي معلمان مدارس ابتدايي شهرستان دشت آزادگان در سال تحصيلي ٩٥-٩٤ است .
با توجه به اهميت ارتباط سبک تدريس با ويژگيهاي شخصيتي معلمان براي آموزش و يادگيري موثر و همچنين ناکافي بودن پژوهش هاي نجام شده در اين زمينه ، اين بررسي، با هدف بررسي اين رابطه صورت گرفت و فرضيه هاي زير استخراج شدند: بين سبک هاي تدريس و روان رنجوري در معلمان مدارس ابتدايي شهرستان دشت آزادگان رابطه وجود دارد.
فرضيه سوم : بين سبک هاي تدريس و تجربه گرايي در معلمان مدارس ابتدايي شهرستان دشت آزادگان رابطه وجود دارد.
به عبارتي بين سبک هاي تدريس معلم محور، انعطاف پذير و دانش آموز محور با ويژگي شخصيتي تجربه گرايي ارتباط وجود دارد.
يعني بين سبک هاي تدريس معلم محور، انعطاف پذير و دانش آموز محور با ويژگي شخصيتي توافق پذيري ارتباط وجود دارد.