Abstract:
در مقطع زمانی کنونی بزرگترین چالش پیش روی مدیران پدیدهی بدبینی سازمانی است و بسیاری از مشکلات و مسائل مربوط به کارکنان که اثرات منفی را برای سازمان در بر دارد، حاصل بدبینی سازمانی است که میتواند به شدت موفقیت سازمان را تضعیف نماید. کارکنانی که به سازمانشان بدبین هستند احساسات منفی متنوعی، شامل اضطراب، نفرت و حتی احساس شرمندگی را در هنگام فکر کردن به سازمان، تجربه میکنند. بدبینی کارکنان موجب کاهش مشارکت کارکنان در تصمیمگیریها و فعالیتهای سازمان میشود، زیرا به نیات و برنامههای سازمان و مدیریت اعتماد و اعتقادی ندارند، بدین ترتیب تعهدی هم اهداف سازمان نخواهند داشت. میتوان اذعان کرد با توجه به اینکه بدبینی سازمانی به شکل مسئله جدی در آمده است که در آینده میتواند بعنوان یک چالش و معضل اساسی برای جامعه و سازمانها باشد؛ بنحوی که گسترش و شیوع آن، منجر به ایجاد پیامدهای نامطلوبی در سطح سازمان و حتی محیط اجتماعی و سیاسی خواهد شد. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر بدبینی سازمانی و مدیریت آنها بسیار موثر است.
Machine summary:
مي توان اذعان کرد با توجه به اينکه بدبيني سازماني به شکل مسئله جدي در آمده است که در آينده ميتواند بعنوان يک چالش و معضل اساسي براي جامعه و سازمان ها باشد؛ بنحوي که گسترش و شيوع آن ، منجر به ايجاد پيامد هاي نامطلوبي در سطح سازمان و حتي محيط اجتماعي و سياسي خواهد شد.
جبران خدمات : جبران خدمات کارکنان مجموعه پاداش هاي دروني و بيروني است که در قبال انجام بهينه کار و بر پايه ي منطقي و عادلانه به افرد پرداخت ميشود که در نهايت انگيزه به کار، رضايت شغلي و سازماني و تعهد اجتماعي را افزايش و در مقابل غيبت ها، کم کاري ها، نقل و انتقالات منفي و تمايل به ترکخدمت را کاهش ميدهد(رسولي، ١٣٩٠: ٢١٨و٢١٩).
يکي ديگر از پژوهش هاي هم جهت با اين پژوهش را ميتوان پژوهش حسن پور و همکاران (١٣٨٨) برشمرد، که عوامل موثر برايجاد بدبيني سازماني را گردش شغلي کارکنان ، ميزان دسترسي افراد به اطلاعات سازماني، ادراک کارکنان به حمايت سازماني، سيستم ارزيابي عملکرد و ارتقا ميدانند.
١٠) طبق نتايج اين پژوهش افزايش حس حمايت سازماني درک شده در کارکنان ؛ براي کسب اعتماد زيردستان و ايجاد انگيزه در ايشان و اينکه کارکنان ، سازمان را معرف خود بدانند و به آن افتخار کنند، راهي براي کاهش بدبيني سازماني است .