Abstract:
یکی از ارکان اصلی تداوم کسبوکارها تأمین مالی است. یکی از روشهایی که پس از ظهور اینترنت بر روی آن تمرکز شد، تأمین مالی جمعی بود. با ظهور تکنولوژی بلاکچین، تأمین مالی کسبوکارها از طریق عرضهی اولیه بهامُهر، به عنوان پدیدهای نوظهور مورد توجه قرار گرفت، که راه را برای تأمین مالی از سراسر جهان با سرعت زیادی هموار کرد.روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری داده ها، تحلیل مقایسه ای کیفی فازی ۷۲ کمپین تأمین مالی به روش عرضهی اولیهی بهامُهر از طریق صرافیهای آنلاین در نیمهی اول سال ۲۰۱۹ -که کل کمپینها را شامل میشود- به بررسی عوامل موفقیت تأمین مالی به روش عرضهی اولیهی بهامُهر پرداخته شده است. نتایج تحلیل با استفاده از نرم افزار FSQCA ورژن 3.1 نشان می دهد که قیمت پایین، نسبت کم بهامُهرهای عرضه شده به کل بهامُهرهای موجود و تعداد بازدیدکنندگان صرافی عرضه کننده، جز عوامل موفقیت در یک کمپین عرضهی بهامُهر در صرافی های آنلاین هستند. نتایج پژوهش حاضر در مقایسه با پژوهش های پیشین مقایسه و مسیر پژوهش های آتی معرفی شده است.
One of the best methods for entrepreneurial finance is Initial dex(decentralized exchange) offerings (IDO). Meanwhile, with the advantage of blockchain technology, the corporate financing of businesses through the initial dex offering emerged as a new phenomenon,.In the present study, by examining 72 financing campaigns of IDO through online exchanges in the first half of 2019, identified the success factors of financing through IDO. The results of the study showed that low prices, low ratio of token offered to all existing token, and a large number of visitors to the exchange are the most vital factors affecting the IDO campaign.
Machine summary:
Tasca, & Toma, 2019 2019) با مشاهدهي نرخ بالاي شکست کمپين هاي عرضه ي اوليه ي بهامُهر توسـط کسـب وکارهـا و پس از پژوهش هايي که بر روي عوامل مختلف موفقيت و شکسـت عرضـه هـاي بهـامُهر انجـام شد، روش جديدتري با اطمينان بيشتري براي تأمين مـالي از طريـق عرضـه ي اوليـه ي بهـامُهر بـه وجود آمد.
1 Initial public offering (IPO) 2 Binance 3 Bittorrent به دليل محدود بودن پژوهش بر روي اين پديدهي جديد تأمين مالي ، و به خصـوص فقـدان پژوهش در زمينه تامين مالي به روش عرضه اوليه بهـامُهر از طريـق طرافـي آنلايـن در پـژوهش پيش رو به بررسي عوامل مختلف موفقيت عرضه ي اوليه ي بهامُهر از طريق صرافي هـاي آنلايـن پرداخته شده است .
در واقع به جاي متغيرهاي مسـتقل و وابسـته کـه در ساير پژوهش ها مورد بررسي قرار ميگيرد، در اين روش بررسي ميزان تأثير عضويت هـر يـک از دادهها در مجموعه هايي اثرگذار بر عضويت آنها در مجموعـه ي اثـر پـذير، مـورد سـنجش 1 Initial Public Offering(IPO) است (٢٠٠٩ ,Ragin).
جدول صحت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به بررسي انجام شده در جدول(٣) و تشخيص تأثيرگذاري عوامل موثر بر موفقيت کمپين هاي عرضه ي اوليه ي بهامُهر از طريق صرافيهاي آنلاين ، از جمله قيمت ، تعداد بازديدکنندگان صرافي، حجم معاملات گزارش شده و نسبت بهامُهرهاي عرضه شده به کل بهامُهرها، نتايج زير به دست ميآيند.
لذا صاحبان کسب وکار که ميخواهنـد از طريـق عرضـه ي بهـامُهر بـه واسـطه ي صـرافيهـا سرمايه جذب کنند بايد به اين نکته توجه داشته باشند که اطلاعات ارائه شده در رابطه با حجم معاملات از طرف صرافيها دادهي قابل اتکايي نيست .