Abstract:
هدف از این پژوهش، شناسایی شاخصهای اکوسیستمکارآفرینی دانشگاهی میباشد. روش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی- ترکیبپژوهی است. با توجه به ماهیت خاص مطالعه، جامعه آماری و حجم مطالعاتی شامل کلیه مطالعات پژوهشی در زمینه اکوسیستمکارآفرینی دانشگاهی است که با کلیدواژههای تخصصی در بازهزمانی (1387-1399) و (2008-2020) در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی جستوجو شد. در نهایت 43 مقاله به تحلیل نهایی راه یافت. در یافتههای بهدست آمده 12 کلمه زیرشاخصها در قالب 33 مقوله فرعی ثانویه: پداگوژی کارآفرینی (برنامههای آموزشی کارآفرینی، برنامههای درسی کارآفرینی)، کارآفرینی تحقیقات دانشگاهی (مدیریت تحقیقات دانشگاهی، هدفمندسازی تحقیقات دانشگاهی، توسعه تحقیقات دانشگاهی)، کارآفرینی دانشگاهی (نهادسازی کارآفرینی، توسعه تعاملات کارآفرینی، توسعه رویدادهای کارآفرینی، تعامل مستمر دانشگاه با صنعت، راهبردهای کارآفرینی، مدیریت فعالیتهای کارآفرینی)، حکمرانی خوب (سیاستگذاری سیاسی، سیاستگذاری اقتصادی، جمعسپاری در حکمرانی)، حکمرانی در آموزشعالی (رهبری آموزشعالی، مدیریت نوین دانشگاهها)، نیروی انسانی کارآفرین (توسعه سرمایهانسانی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان، مدیریت منابع انسانی)، حمایتی و تشویقی (سازوکارهای حمایتی، سازوکارهای تشویقی)، مالیه کارآفرینی (تامین منابعمالی، تخصیص منابعمالی، مدیریت و برنامهریزی مالی)، قانونی- نظارتی (سازوکارهای قانونی، سازوکارهای نظارتی)، ظرفیتسازیهای سخت (ظرفیتسازی سخت دروندانشگاهی، ظرفیتسازی سخت بروندانشگاهی)، ظرفیتسازیهای نرم (فرهنگ دروندانشگاهی، فرهنگ بروندانشگاهی) و فضاسازی رقابتی (رقابتیسازی دروندانشگاهی و رقابتیسازی بروندانشگاهی) دستهبندی شدند.
The purpose of this study is to identify the components of the university entrepreneurship ecosystem. The method is applied in terms of purpose and in terms of collecting qualitative-compositional research information. Due to the special nature of the study, the statistical population and the volume of studies include all research studies in the field of university entrepreneurship ecosystem, which were searched with specialized keywords in time period (1387-1399) and (2008-2020) in valid domestic and foreign databases. Finally, 43 articles made it to the final analysis. In the findings, 12 primary sub-categories in the form of 33 secondary sub-categories: Entrepreneurship pedagogy (entrepreneurship training programs, entrepreneurship curricula), university research entrepreneurship (university research management, university research targeting, university research development), university entrepreneurship (entrepreneurship institutionalization, interaction development) Entrepreneurship, development of entrepreneurial events, continuous interaction of university with industry, entrepreneurial strategies, management of entrepreneurial activities), good governance (political policy, economic policy, collective governance), governance in higher education (higher education leadership, modern university management), entrepreneurial manpower ( Human capital development of faculty members, students and staff, human resource management), support and incentives (support mechanisms, incentive mechanisms), entrepreneurship tax (financial resources, financial resource allocation, financial management and planning), legal-regulatory (legal mechanisms, regulatory mechanisms) ), Hard capacities (hard intra-university capacity building, hard extracurricular capacity building), soft capacities (intra-university culture, extracurricular culture) Hey) and competitive atmosphere (intra-university competitiveness and extracurricular competitiveness) were categorized.
Machine summary:
در مطالعات اخيـر پژوهشـگران بـه نقش اکوسيستم هاي کارآفريني براي توسعه فعاليت هاي کارآفريني پرداخته اند ( & Rasmussen ٢٠١٥ ,Wright) در راس ايـن اکوسيسـتم هـا، دانشـگاههـا نقـش قابـل تـوجهي را ايفـا مـيکننـد (٢٠٢٠ ,Secundo et al) به همين سبب در طول دهه هاي گذشـته پژوهشـگران بـه دانشـگاههـا و محيط پيراموني آنها به عنـوان يـک اکوسيسـتم ويـژه بـراي حمايـت از کـارآفريني در توسـعه ايدههاي تجاري توجه داشته اند (٢٠١٨ ,Sherwood) چراکـه ايجـاد يـک اکوسيسـتم خـاص در دانشگاه شرايط مطلوبي را بـراي همکـاري و کنشـگري بسـياري از عوامـل (دروندانشـگاهي و بروندانشگاهي) فراهم مـيسـازد (٢٠١٩ ,skaKobylin) افـزون بـر ايـن ، اکوسيسـتم کـارآفريني دانشگاهي بر ماهيت و کيفيت فعاليت کارآفريني تاثير مـيگـذارد.
در حـوزه طراحـي اکوسيسـتم کـارآفريني دانشگاهي با وجود اينکه يکي از پيش بايسته هاي دانشگاهکارآفرين ميباشـد مطالعـات انـدکي در ادبيات پژوهشي داخلي شکل گرفته است (براي نمونه مطالعه ؛ مرادي و همکاران، ١٣٩٩ در دانشگاه تهران) در سطح جهاني نيز مطالعات موردي در کشورها براي نمونه ؛ بنگلادش (Shil et ٢٠٢٠ ,al)؛ پرتغال (٢٠١٧ ,Banha et al) انجام شده است .
شـيل ٤ و همکـاران (٢٠٢٠) بـه بررسـي اکوسيسـتم کـارآفريني دانشـگاهي در 1 Alvedalen & Boschma 2 Morris 3 Kumar 4 Shil بنگلادش پرداختند و به اين نتيجه رسيدند که پيادهسازي ايـن اکوسيسـتم مسـتلزم تمرکـز روي ايدههاي نوآورانه ، کارگروهي ، مربيگري مناسـب ، شـبکه سـازي و توسـعه روابـط اسـتراتژيک ، بودجه کافي و آموزش موثر در زمينه مديريت سـرمايه گـذاري اسـت کـه بايـد در طـول زمـان فراهم شود.