Abstract:
در پژوهش حاضر، به بررسی نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی در رابطۀ بین سبکهای دلبستگی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطه پرداخته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهر ایلام، با تعداد 3822 نفر بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 360 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی و هدف آن بنیادی است. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل مسیر و از نرمافزارهای SPSS-24 و Amos-24 استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتاند از: مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SAS-A)، پرسشنامۀ سبک دلبستگی (AAQ)، فرم کوتاه پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان (CERQ-S) و مقیاس خودکارآمدی برای موقعیتهای اجتماعی (SESS). نتایج تحلیل مسیر نشان داد راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (انطباقی و غیرانطباقی) و خودکارآمدی اجتماعی در رابطۀ بین سبکهای دلبستگی (ایمن، اجتنابی و دوسوگرا) و اضطراب اجتماعی نقش واسطهای دارند. از طرفی نتایج نشان داد متغیرهای موجود در مدل میتوانند 38 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی را در پژوهش حاضر تبیین کنند. براساس این نتایج میتوان گفت سبکهای دلبستگی میتوانند با تأثیر بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی سطوح اضطراب اجتماعی در دانشآموزان را پیشبینی کنند.
The present study examines the mediating role of cognitive emotion regulation strategies and social self-efficacy in the relationship between attachment styles and social anxiety in female high school students. The statistical population includes all female high school students in Ilam, i.e., 3822 individuals who were studying in the academic year 2020-2021. Among these students, 360 students were selected by multistage cluster sampling method. The method of the study is descriptive-correlative and its purpose is basic. The path analysis method and SPSS-24 and Amos-24 software were used to analyze the research data. The instruments used in this study are: Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A), Adult Attachment Questionnaire (AAQ), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire- Short form (CERQ-S) and Self-Efficacy for Social Situations (SESS). The path analysis results showed that cognitive emotion regulation strategies and social self-efficacy mediated the relationship between attachment styles and social anxiety. On the other hand, the results showed that the variables of the model were able to explain 0.38 of the variance of social anxiety in the present study. The results of the present study suggest that attachment style can predict the level of social anxiety by influencing cognitive emotion regulation strategies and social self-efficacy.
Machine summary:
643700 نقش واسطه اي راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان و خودکارآمدي اجتماعي در رابطۀ بين سبک هاي دلبستگي و اضطراب اجتماعي در دانش آموزان دختر دورة دوم متوسطه The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies and Social Self-efficacy in the Relationship between Attachment Styles and Social Anxiety in Female High School Students * صديقه کوچي Seddigheh Kouchi.
** شهرام مامي Shahram Mami *** وحيد احمدي Vahid Ahmadi Abstract The present study examines the mediating role of چکيده cognitive emotion regulation strategies and social در پژوهش حاضـر، بـه بررسـي نقـش واسـطه اي راهبردهـاي تنظـيم efficacy in the relationship between attachment-selfشناختي هيجان و خودکارآمدي اجتماعي در رابطـۀ بـين سـبک هـاي styles and social anxiety in female high schoolدلبستگي و اضطراب اجتماعي در دانش آموزان دختر دورة دوم متوسطه students.
بر اين اساس مدل پيشنهادي پژوهش حاضر به صورت شکل ١ ارائه شده است که براساس آن ، متغير پيش بين سبک هاي دلبستگي از طريق تأثير بر متغيرهاي ميانجي (راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان و خودکارآمدي اجتماعي)، اضطراب اجتماعي را در افراد نمونه تحت تأثير قرار ميدهد.
در شکل ٢ ضرايب استاندارد مدل پيشنهادي به منظور بررسي نقش واسطه اي راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان و خودکارآمدي اجتماعي در رابطۀ بين سبک هاي دلبستگي و اضطراب اجتماعي نشان داده شده است .
د) آزمون فرضيه ها براي بررسي نقش واسطه اي راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان و خودکارآمدي اجتماعي در رابطۀ بين سبک هاي دلبستگي و اضطراب اجتماعي، از آزمون بوت استراپ ١ استفاده شده است .