Abstract:
امروزه توسعه فناوریهای مبتنی بر وب و لزوم بهکارگیری آنها در سازمان با چالشهای جدیدی همراه است. بهکارگیری اینترنت در سازمان و اثرات دوجانبه این بهرهگیری بر رفتار انسانها تاثیر میگذارد. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار انسانها در فضای مجازی و سازمان میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، پیمایشی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه شهروندان تهرانی با سنین 50 سال به بالا بودند که با توجه به نامحدود بودن آن تعداد 384 نفر اتخاذ و در ادامه پرسشنامه استاندارد که اعتبار و روایی آنها احراز گردیده است توسط این آزمودنیها تکمیل شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار Smart PLS3 صورت گرفت. نتایج بهدستآمده نیز حاکی از تاثیرگذاری فضای مجازی بر رفتار سازمانی و فردی، رفتار سازمانی بر فردی و میانجیگری رفتار سازمانی در تاثیر فضای مجازی بر رفتاری فردی بود.
Machine summary:
در ادامه به چند مطالعه مرتبط با تحقیق پرداخته میشود: حسینی هاشمی (1399) در مطالعهای تحت عنوان بررسی تأثیر استفاده از شبکههای مجازی در هنگام کاربر رفتار نوآورانه کارکنان با توجه به متغیر میانجی ریسکپذیری بیان نمود که با توجه به اینکه متغیر ریسکپذیری و نوآوری خدمات متغیرهای مهمی در سازمانهای مالی میباشند شبکههای مجازی و ارتباطی که این شبکهها با این دو متغیر دارند نیز میتوانند در سازمان مالی تأثیرگذار باشند.
زو همکاران (2020) در مطالعهای تحت عنوان تحلیل رفتار کاربران شبکههای اجتماعی و تأثیر آن بیان نمودند که در این مقاله، از دادههای بهدستآمده از طریق API توییتر برای مطالعه مشکل حداکثرسازی تأثیر بر اساس نمودار رابطه شبکه اجتماعی و مدل انتشار اطلاعات استفاده شده است.
ضریب مسیر برای تأثیر فضای مجازی بر رفتار فردی و سازمانی به ترتیب 193/0 و 721/0 بود و از آنجایی که عدد معنیداری بالاتر از 96/1 بدست آمده است میتوان بیان نمود که این فرضیهها مورد تائید قرار گرفته است و با مطالعاتی همچون حسینی هاشمی (1399)، اورجی (1396) در یک راستا میباشد.
علاوه بر این نشان داده شد که فضای مجازی با میانجی گری رفتار سازمانی بررفتار فردی (با ضریب مسیر 391/0) تأثیر مثبت و معنیداری دارد که این یافته ها با مطالعاتی همچون مایا و همکاران (2008)، فاتوره و همکاران (2009) و وحید و همکاران (2017) در یک راستا می باشد؛ لذا میتوان بیان نمود که سازمانها میتوانند از شبکههای مجازی در سازمان خود استفاده کنند؛ زیرا اینگونه شبکهها در بستر ارتباطات آزاد در میان کارکنان شرکت را فراهم میآورد تا آنها بتوانند بدون انحراف از موضوع کار خود با بقیه افراد سازمان ارتباط برقرار کنند.