Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی پایستگی تحصیلی براساس انعطافپذیری شناختی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه ۲ شهر تبریز در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل دادند که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس 446 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABS، مارتین و مارش، 2008) و پرسش نامه انعطافپذیری شناختی (CFI، دنیس و وندروال، 2010) و پرسش نامه خودپنداره تحصیلی (ASC، یی سن چن، 2004) بود. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه (گام به گام) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین انعطافپذیری شناختی، جایگزین ها، کنترل، خودپنداره تحصیلی و مولفههای آن با پایستگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/۰P ‹). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که خودپنداره تحصیلی، انعطافپذیری شناختی و جایگزینهایی برای رفتار انسانی 29% از واریانس مربوط به پایستگی تحصیلی را پیشبینی میکنند. نتایج نشان میدهد هر چقدر دانشآموزان انعطافپذیری شناختی بیشتر و خودپنداره تحصیلی مثبتی داشته باشند، پایستگی تحصیلی بیشتری خواهند داشت.
The aim of this study was to predict academic Buoyancy based on cognitive flexibility and academic self-concept of high school students. The present study was descriptive-correlational. The statistical population of the present study consisted of all female high school students in District 2 of Tabriz from 1401-1400, from which 446 people were selected as a sample by the available sampling method. Data collection tools included the Academic Retention Questionnaire (ABS, Martin & Marsh,2008) and the Cognitive Flexibility Questionnaire (CFI, Dennis & Vanderwall, 2010), and the Academic Self-Concept Questionnaire (ASC, Yi Sen Chen, 2004). Research data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression (stepwise). The results showed that there is a positive and significant relationship between cognitive flexibility, alternatives, control, academic self-concept, and its components with academic Buoyancy (P > 0.001). The results of multiple regression analysis also showed that academic self-concept, cognitive flexibility, and alternatives to human behavior predict 29% of the variance related to academic Buoyancy. The results show that the more students have cognitive flexibility and a positive academic self-concept, the more academic Buoyancy they will have.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٤، شماره پياپي ٧٣، تير ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(4), 2022 پيش بيني پايستگي تحصيلي براساس انعطاف پذيري شناختي و خودپنداره تحصيلي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه Predicting Academic Buoyancy based on Cognitive Flexibility and Academic Self- Concept of Female High School Students پريوش خاورزميني (نويسنده مسئول ) Parivash Khavarzamini* M.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : دي ١٤٠٠ پذيرش : ارديبهشت ١٤٠١ ويرايش نهايي: تير ١٤٠١ پيش بيني پايستگي تحصيلي براساس انعطاف پذيري شناختي و خودپنداره تحصيلي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه Predicting Academic Buoyancy based on Cognitive Flexibility and Academic Self-Concept of Female High School ...
افراد داراي انعطاف پذيري شناختي، از راهبردهاي مطالعه 1 Shek & Li 2 Miller 3 Academic Buoyancy 4 Martin & Marsh 5 Comerford 6 Shahbari 7 Pennington 8 Cognitive flexibility 9 Qiao 10 Darby 11 Tratman, & Youssef-Morgan 12 Mennetrey & Angeard 13 Huber رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٤، شماره پياپي ٧٣، تير ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(4), 2022 آگاه هستند و برسبک هاي تصميم گيري و راهبردهاي مقابله با مشکل تمرکز ميکنند بطوري که اينگونه راهبردها را در زمينه هاي تحصيلي بکار برده و به آن ها اجازه ميدهند تا در انجام تکاليف درسي و اجتماعي، احساس شايستگي کنند (بيلجيک و بيلگين ١، ٢٠١٦).
1 Bilgic & Bilgin 2Hoffman & Schera 3 Akcay-Ozcan & Kıran-Esen 4 Burton 5Self-Conceptinventory 6Rosu 7 Alejandro 8 Pinxten 9 Bloom 10 Romance 11 Gutiérrez 12 Prince & Nurius پيش بيني پايستگي تحصيلي براساس انعطاف پذيري شناختي و خودپنداره تحصيلي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه Predicting Academic Buoyancy based on Cognitive Flexibility and Academic Self-Concept of Female High School ...