Abstract:
به کارگیری گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش، همزمان با تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه شکلگیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است. این مدارس از جمله نیازمندیهای کلیدی جوامع دانشمحور میباشند و رویکردهای توسعه مهارتهای دانشی و کارآفرینی دانشآموزان را دنبال مینمایند. هدف این پژوهش، ارائه مدلی جهت سطحبندی عوامل مؤثر بر هوشمندسازی مدارس است. با مرور ادبیات پژوهش و جلب نظر خبرگان، موضوع در قالب 10 عامل و 36 شاخص شناسایی شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین ارتباط بینابینی عاملها در اختیار 8 متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تکنولوژی آموزشی و نوآوری قرار داده شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و از نظر تأثیرگذاری یا تأثیرپذیری در 5 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم گردید که نهایتا عوامل سختافزار، نرمافزار، نیروی انسانی و منابع مالی و هزینهای مؤثرترین و در بالاترین سطح و امنیت اطلاعات در پایینترین سطح قرار دارند.
Machine summary:
مدل سازي عوامل مؤثر بر هوشمندسازي مدارس با رويکرد (ISM) علي محمد ماندگاري بامکان ١، مرتضي کاظمي 2 دريافت : ١٤٠٠/٥/٢٥ پذيرش : ١٤٠٠/٨/٢٦ چکيده به کارگيري گسترده فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرآيند آموزش ، هم زمان با تحول در رويکردهاي آموزشي در جهان ، زمينه شکل گيري مدارس هوشمند را فراهم آورده است .
مدرسۀ هوشمند عبارت است از يک سازمان يادگيري که با هدف آماده سازي دانش آموزان به منظور زيستن در عصر دانايي، به طور سيستماتيک در فعاليت هاي ياددهي- يادگيري و مديريت مدرسه ، طراحي شده است ، در اين مدارس با استفاده از يادگيري الکترونيکي به صورت حضوري و با حفظ فضاي فيزيکي مدرسه ، معلم و دانش آموز، با برخورداري از نظام آموزشي هوشمند و با رويکرد تلفيقي و جامع نسبت به ارائه خدمات آموزشي و پرورشي به دانش آموزان تلاش ميشود (گريسون ، دي .
زماني که شاخص ها در قالب ١٠ عامل از نظر خبرگان تعيين گرديد، در اين مرحله روابط بين عوامل پژوهش به صورت دو به دو و زوجي با به کارگيري مدل سازي ساختاري تفسيري و استفاده از رابطه مفهومي توسط خبرگان تعيين و با تعيين روابط بين متغيرها و تبديل نمادهاي روابط ماتريس SSIM به اعداد صفر و يک به ماتريس دستيابي رسيد و در نهايت با سازگاري دروني که بين مؤلفه ها برقرار گرديد، ماتريس دسترسي نهايي به منظور تعيين سطوح مؤلفه مشخص و منجر به سطح بندي و شبکه تعاملي عوامل مؤثر بر هوشمندسازي مدارس ترسيم ميشود.