Abstract:
چکیده
مقدمه: اندوخته شناختی با هدف توضیح تفاوتهای فردی در آسیبپذیری نسبت به تغییرات مغزی و تفاوت در بروز علایم بالینی ایجاد شدهاست. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزاری جهت اندازهگیری اندوخته شناختی سالمندان و مقایسه آن در دو گروه سالم و مبتلا به نقص شناختی خفیف بود.
روش کار: روش پژوهش پیمایشی و علی-مقایسهای بود. پس از مطالعه مبانی نظری اندوخته شناختی و بررسی ابزارهای موجود، مقیاس موردنظر ساخته شد و روایی صوری و محتوایی آن توسط چهار متخصص سالمندی بررسی و تایید شد. این مقیاس بر روی ۱۰۰سالمند(زن=۵3، مرد=۴۷) با میانگین سنی(۳۰/6±23/۶۸)، که به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شده بودند در سال 98 اجرا گردید. پایایی بوسیله ضریب آلفاکرونباخ وروش بازآزمون و روایی به روش همزمان(همبستگی)و تشخیصی(تحلیل تمایزات) بررسی شد. میزان همبستگی زیرمقیاسها با یکدیگر و با نمرهکل نیز محاسبه شد. درنهایت، تفاوت دو گروه(آزمون تی مستقل) و پیشبینی وضعیت شناختی (رگرسیون چندگانه) نیزمورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان دهنده ضریب آلفا کرونباخ 623/0α=، پایایی بازآزمون839/0، روایی همزمان با ابزار ملاک 616/۰ ، روایی تشخیصی432/0، نقطه برش44، میزان حساسیت2/61، ویژگی7/62 بود. رابطه زیرمقیاسها با نمرهکل نیز معنادار بود(دستاوردآموزشی654/۰r=، پیچیدگی شغلی548/۰r= و فعالیتهای فراغتی947/۰ r= (۰۱/۰p)). میانگین اندوخته شناختی در گروه سالم درمقایسه با گروه نقص شناختی خفیف بالاتربود(۰۰۱/۰p) و تحلیل رگرسیون برای دو متغیر سن و اندوخته شناختی معنادار(01/0p)بود.
نتیجهگیری: یافتهها نشاندهنده روایی و پایایی مطلوب مقیاس اندوخته شناختی سالمندان است. با لحاظ محدودیتهای ابزارهای خارجی و طراحی مقیاس اندوخته شناختی سالمندان متناسب با فرهنگ ایرانی، جهت انجام پژوهشها در حوزه سالمندی پیشنهاد میگردد.
واژگان کلیدی: سالمندی، نقص شناختی خفیف، اندوخته شناختی
Abstract
Introduction: Cognitive reserve has been created to explain individual differences in vulnerability to brain changes and differences in the occurrence of clinical symptoms. The purpose of this study was to develop and validate a tool to measure the cognitive reserve of the elderly and compare it in two healthy and mild cognitive impairment groups.
Methods: The research method was survey and causal-comparative. After studying the theoretical foundations of cognitive reserve and available tools, the desired scale was created and its face and content validity were reviewed and approved by four geriatricians. This scale was performed on 100 elderly people (female=53, male=47) with a mean age of (68.23±6.30) selected by the available sampling method in 2019. Reliability was assessed by Cronbach's alpha coefficient and the retest method. Validity was tested by concurrent validity (correlation) and diagnostic validity (discriminant analysis). The correlations of subscales with each other and with the total score were also calculated. Finally, the difference between the two groups (independent t-test) and the prediction of cognitive status (multiple regression) were also examined.
Results: The results showed the Cronbach's alpha coefficient of α=0.623, retest reliability of 0.839, concurrent validity of 0.616 with cognitive reserve index questionnaire, diagnostic validity of 0.432, the cut-off point of 44, sensitivity of 61.2, and specificity of 62.7. The correlations of subscales with the total score were significant (r=0.654 for educational achievement, r=0.54 for job complexity, and r=0.947 for leisure activities (p
Conclusion: The findings indicate the optimal validity and reliability of the elderly cognitive reserve scale. Due to the limitations of foreign tools and the design of the elderly cognitive reserve scale by Iranian culture, it is recommended for research in the fields of cognitive science and aging.
Keywords: Aged, Cognitive dysfunction, Cognitive Reserve