Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگری بر باورهای غیرمنطقی در بین زنان دارای همسر ناسازگار بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه 40 نفر بود که از جامعه مذکور، به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. 20 نفر به گروه آزمایش و 20 نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزارهای پژوهشی مورداستفاده پرسشنامه باورهای غیرمنطقی بود. گروه آزمایش در طول یازده جلسه، هر جلسه به مدت 90 دقیقه آموزش روانشناسی مثبت نگری دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و یک متغیره استفاده شد. نتایج موید آن است که بین گروههای آزمایش و کنترل ازلحاظ پسآزمون باورهای غیرمنطقی با کنترل پیشآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. براین اساس میتوان گفت که تفاوت معناداری حداقل دریکی از متغیرهای وابسته یعنی ابعاد باورهای غیرمنطقی ایجادشده است و ضریب تاثیر نشان میدهد که 75/1 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمایشی است. مهمترین نتایج این پژوهش، موثر بودن آموزش روانشناسی مثبت نگری در کاهش باورهای غیرمنطقی زنان دارای همسر ناسازگار میباشد. ازاینرو به مراکز مشاوره خانواده توصیه میشود گامهای موثری در جهت کاهش باورهای غیرمنطقی در زنان بردارند.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of positivist psychology training on irrational beliefs among women with incompatible spouses. The research design was a quasi-experimental pretest and posttest with a control group. The sample size was 40 people who were selected from the mentioned population by simple random method. 20 people were assigned to the experimental group and 20 people to the control group. The research tools used were the Irrational Beliefs Questionnaire. The experimental group received positive psychology training for 90 minutes in each session for eleven sessions. Multivariate and univariate analysis of covariance were used to analyze the data. The results confirm that there is a significant difference between the experimental and control groups in terms of post-test of irrational beliefs with pre-test control. Based on this, it can be said that a significant difference has occurred in at least one of the dependent variables, namely the dimensions of irrational beliefs, and the coefficient of effect shows that 75.1% of the difference between the two groups is related to experimental intervention. The most important results of this study are the effectiveness of positivist psychology education in reducing irrational beliefs of women with incompatible spouses. Therefore, family counseling centers are advised to take effective steps to reduce irrational beliefs in women.
Machine summary:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره سیزدهم، بهار 1401، صفحات 28-19 چکیده هدف از اين پژوهش، بررسي اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگری بر باورهای غیرمنطقی در بین زنان دارای همسر ناسازگار بود.
آموزش روانشناسی مثبت نگری، باورهای غیرمنطقی، زنان داراي همسر ناسازگار فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره سیزدهم، بهار 1401 مقدمه خانواده جوهرهای زنده و در حال تغییر است که با استفاده از اعضای خویش و در جریان ارتباطی دائمی، تعاملی و طرح دار با یکدیگر یک کل را سازماندهی میکند و در طول زمان و مکان گسترش مییابد (موسوی، رشیدی و گل محمدیان، 1396) و یکنهاد اجتماعي اوليه حياتي است كه تثبيت و تضمين سلامت فرد و بقاي جامعه در اين كانون شكل میگیرد (قرباني و اماني، 1394) و نيز يكي از رکنهای اصلي جامعه و کوچکترین جزء اجتماع است كه ستونهای اصلي آن را زن و شوهر تشكيل میدهند و محل ارضای نیازهای مختلف جسمانی، عقلانی و عاطفی است و داشتن آگاهی از نیازهای زیستی، روانی و شناخت چگونگی ارضاء آنها و مجهز شدن به تکنیکهای شناخت تمایلات زیستی و روانی ضرورتی انکارناپذیر میباشد (عدالتی و ردزوان 1 ،2010).
درواقع سؤال اصلی پژوهش این است که آیا آموزش روانشناسی مثبت نگری بر باورهای غیرمنطقی در بین زنان دارای همسر ناسازگار تأثیر دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر با توجه به هدف كاربردي و شيوه اجرا نيمه آزمايشي و از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است.