Abstract:
پژوهش حاضر باهدف تحلیل نگرش، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی دانش آموزان ششم ابتدایی در درس ریاضی، شهر بندرلنگه انجامگرفته است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان پسر و دختر ششم ابتدایی در سال تحصیلی 99-1400، مجموعا 800 نفر (475 نفر پسر و 325 دختر) بودند، میباشد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 250 نفر تعیین شد. برای انتخاب نمونه مورد نیاز، روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای مورداستفاده قرار گرفت. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه محقق ساخته که یکی برای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باورهای انگیزشی و دیگری برای نگرش ریاضی بود، استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل آماری دادههای تحقیقی در سطح توصیفی از همبستگی پیرسون و در سطح استنباطی از آزمونهای رگرسیون چند متغیره و t دو نمونه مستقل، استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان داد، بین نگرش دانش آموزان در خصوص یادگیری ریاضی و راهبرد یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی دانش آموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (P <0/01). همچنین پاسخهای دانش آموزان در حیطه نگرش به یادگیری ریاضی، شناختی، فراشناختی، جهتگیری به هدف و اضطراب با توجه به جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین پاسخهای خودکارآمدی و ارزشگذاری درونی تفاوت وجود دارد.
The aim of this study was to analyze the attitudes, self-regulatory learning strategies and motivational beliefs of sixth grade elementary students in mathematics in Port Lengeh. The statistical population of the study is all male and female sixth grade students in the academic year 1400-99, a total of 800 (475 boys and 325 girls). Using Cochran\'s formula, the sample size of 250 people was determined. Multi-stage cluster sampling method was used to select the required sample. The research tool consisted of two researcher-made questionnaires, one for self-regulated learning strategies, motivational beliefs and the other for mathematical attitudes. Pearson correlation was used for statistical analysis of research data at the descriptive level and multivariate regression tests and t-test of two independent samples were used at the inferential level. The results showed that there is a positive and significant relationship between students \'attitudes about mathematical learning and self-regulated learning strategy and students\' motivational beliefs (P <0.01). Also, students\' responses in the field of attitudes toward mathematical, cognitive, metacognitive learning, goal orientation, and anxiety do not differ significantly with respect to gender, but there is a difference between self-efficacy responses and internal evaluation.
Machine summary:
آموزش ابتدایی، نگرش ریاضی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باورهای انگیزشی فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره سیزدهم، بهار 1401 مقدمه آموزش ریاضی یکی از موضوعات موردبحث در دهههای گذشته بوده است (زیمرمن و چانک 1 ، 2011)؛ زیرا باعث تقویت توانایی حل مسئله و رشد مهارتهای تفکر دانش آموزان میشود.
در این زمینه زیمرمن (2002) معتقد است، خودتنظیمی یک توانایی ذهنی یا عملکرد تحصیلی نیست، بلکه یک فرایند خود - Eshun - Aiken - Guimaraest - İlhan & Karatas - Han & Carpenter - Akinsola & Olowojaiye - Maio & Haddock - Mensah, Okyere & Kuranchie - Ingram - Zan & Di Martino - Boekaerts آموزان تواناییهای ذهنی خود را به مهارتهای خود نظم دهی تبدیل میکنند.
روش پژوهش جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر به تعداد 800 نفر که در پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی شهرستان بندرلنگه در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند و نمونه آماری 250 نفر (475 نفر پسر و 325 د - Smith, Gracia & McKeachie - Marx & Boyle - Pintrich & DeGroot - Weinstein & Hume - Flavell - Burke آموزان هستند که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای به طریق تصادفی انتخاب شد.