Abstract:
در حال حاضر دانش آموزان دوره ابتدایی با شرایط غیرمعمول ناشی از شیوع بیماری کووید-19 در جامعه مواجه هستند. یکی از اصلیترین آسیبهای روانی ناشی از کرونا استرس و اضطراب است. تابآوری ازجمله متغیرهایی است که افراد در زمان مواجهه با فشار روانی از آن استفاده میکنند. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب برتاب آوری تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت. روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود و با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم در سال تحصیلی 1400-1399 شهر مشهد است. نمونه شامل 30 نفر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در این تحقیق از پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون و پرسشنامه تابآوری تحصیلی سامویلز استفاده شد. بهمنظور اجرای پژوهش، گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش نظریه انتخاب قرار گرفتند و گروه گواه در لیست انتظار باقی ماند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. از نتایج بهدستآمده میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش نظریه انتخاب میتواند تابآوری عمومی و تابآوری تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی را افزایش دهد. یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش نظریه انتخاب با تاکید مسیولیتپذیری و منبع کنترل درونی، میتواند بهعنوان یک روش کارآمد جهت افزایش تابآوری تحصیلی دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد.
Presently, primary school students face unusual conditions due to the coronavirus (covid-) outbreak in society. One of the main psychological damages caused by the coronavirus disease is stress and anxiety. Resilience is one of the variables that people use when faced with psychological stress. The current research was conducted to recognize the effectiveness of choice theory on the resilience of students. The method of this research was semi-experimental and with the pre-experiment post-experiment plan executed. The statistical society included all of the sixth-grade girl students of Mashhad city in the 2020-2021 academic year. The sample consisted of 30 students selected by available sampling and randomly assigned to experimental and control groups. Conner & Davidson\'s resilience questionnaire (CD-RISC) and Samuel\'s academic resilience questionnaire were used in this research. For executing the research examination group confronted with the 8 session choice theory training, and the control group was on the waiting list. To analyze the data of the experiment, multivariate analysis of covariance was used. Based on the results, it can be concluded that Choice theory training can increase the resiliency of sixth-grade girl students (p<0.05). The findings of the study revealed that choice theory training with an emphasis on responsibility and internal locus of control can be used as an efficient method to increase the educational resilience of students.
Machine summary:
اثربخشی آموزش نظریه انتخاب برتاب آوری تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر مشهد در دوران همهگیری ویروس کرونا حسین کارشکی1، میترا شهرآئینی2، مریم بردبار3 دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش نظریه انتخاب با تأکید مسئولیتپذیری و منبع کنترل درونی، میتواند بهعنوان یک روش کارآمد جهت افزایش تابآوری تحصیلی دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد.
تابآوری که نقطه مقابل آسیبپذیری است، یکی از زیرمجموعههای رو 8 ology"/>olo Coronavirus Sars Covid-19 Singhal Smirni, Lavanco, & Smirn Kumar & Somani Resilience Positive Psychology ایجاد سلامت روان است و طی سالهای اخیر جایگاه به خصوصی را در حوزههای گوناگون روانشناسی به خود اختصاص داده است.
بهاینترتیب آموزش نظریه انتخاب به دانش آموزان موجب تغییر منبع کنترل آنها از بیرونی به درونی خواهد شد و این موضوع باعث بالا رفتن توان تابآوری آنها برای مقابله با استرسها و مشکلات محیط بیرونی میشود.
نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) روی نمرههای پسآزمون مؤلفههای تابآوری تحصیلی (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتیجهگیری نتایج بهدستآمده نشان داد آموزش نظریه انتخاب به دانش آموزان موجب افزایش تابآوری عمومی آنها میشود.
همچنین نتایج این پژوهش همسو با پژوهشهای گلاسر (1997)، هینتون 1 (2011)، ماسون 2 (2021)، صفاری بیدهندی، اسدزاده، فرخی و درتاج (1400) نشان داد که آموزش نظریه انتخاب برافزایش تابآوری تحصیلی تأثیر داشته و موجب ارتقا تابآوری تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شده است.
همانطور که نتایج آماری نشان میدهد، آموزش نظریه انتخاب در سطح اطمینان 95 درصد تابآوری عمومی و تحصیلی دانش آموزان دختر موردپژوهش را افزایش داده است.