Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر مروری سیستماتیک بر شناسایی عوامل موفقیت در اجرای آموزش فراگیر بود. پژوهش حاضر به روش مرور سیستماتیک در هشت گام انجام شد: انتخاب موضوع، تعیین معیارهای ورود و خروج، تعیین استراتژی جستجو با استفاده از ابزارهای موجود در پایگاههای اطلاعاتی و کلیدواژههای مرتبط استاندارد، تعیین منابع گردآوری اطلاعات (در پژوهش حاضر مناسبترین پایگاههای اطلاعاتی موجود شامل «وب او ساینس»، «اسکوپوس»، «ساینس دایرکت»، «پروکوییست»، «الزویر» و پایگاه اطلاعاتی فارسیزبان گنج، سید، مگیران، نورمگز) بود. انتخاب مطالعات (از طریق مطالعه 300 چکیده مقاله)، ارزیابی کیفیت در این مرحله پس از طراحی ابزار ارزیابی کیفیت، منابع استخراجشده توسط دو نفر پژوهشگر بهطور مستقل مطالعه و امتیازدهی شد که 300 مقاله مرتبط استخراج شد. در این پژوهش بهطورکلی ما به برخی عناصر کلیدی که در اجرای موفق آموزش فراگیر تاثیرگذارهستند؛ رسیدیم ازجمله: نگرشهای فرهنگی، حمایتهای اقتصادی، کمک به مدارس برای درک چالشهای خود، فناوری مناسب، یادگیری شخصیسازیشده، منابع و امکانات، نگرش، دانش و مهارت معلمان، تکنیکهای آموزشی و شیوه تدریس، برنامهریزی و برنامه درسی انعطافپذیرو رهبری-حمایتی. امروزه اجرای برنامههای فراگیر سازی تنها به یکپارچهسازی مکانی و فیزیکی منحصر نمیشود و این امر مستلزم یکپارچهسازی کارکردی و اجتماعی و همانطور انعطافپذیری و غنیسازی محیطهای آموزشی متناسب با نیازهای فراگیران است. تراکم جمعیت کلاس درس مانع از اجرای آموزش اثربخش و رسیدگی مطلوب به دانش آموزان با نیازهای ویژه میشود. یکی از راهبردهای پیشنهادشده معلمان کاهش تعداد کل دانش آموزان در کلاسهایی است که دارای دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند. تجهیز مدارس و ارایه امکانات مناسب از دیگر راهبردهای پیشنهادشده معلمان برای ارتقاء اثربخشی آموزش فراگیر است. به نظر میرسد که مناسبسازی فضاهای آموزشی، استفاده از ابزارهای کمکی، هوشمند سازی مدارس، تجهیز آزمایشگاهها و ارایه هر چهبهتر خدمات توانبخشی به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه میتواند در این زمینه تسهیلکننده امور باشد.
The purpose of this study was a systematic review to identify the factors of success in the implementation of inclusive education. The present study was conducted in a systematic review method in eight steps: subject selection, determination of entry and exit criteria, determination of search strategy using tools available in databases and related standard keywords, determination of data collection sources (in the present study) The most available databases included WebO Science, Scopus, DirectScience, Proquist, Elsevier, and Persian-language databases (Ganj, Seyed, Mogiran, and Normaz). At this stage, after designing the quality assessment tool, the sources extracted by two researchers were studied and scored independently, and 300 related articles were extracted. In this study, in general We have identified some of the key elements that are influential in the successful implementation of inclusive education, including: cultural attitudes, economic support, helping schools to understand their challenges, appropriate technology, personalized learning, resources and facilities, attitude, knowledge And teacher skills, teaching techniques and teaching methods, flexible planning and leadership-supportive curriculum. Today, implementation of integrated learning programs Spatial and physical construction is not limited and this requires functional and social integration as well as flexibility and enrichment of educational environments tailored to the needs of learners. Classroom population density prevents effective education and It is desirable for students with special needs. One of the suggested strategies of teachers is to reduce the total number of students in classes with students with special needs. Equipping schools and providing appropriate facilities are other strategies suggested by teachers to improve the effectiveness of inclusive education. It should be noted that the adaptation of educational spaces, the use of assistive devices, the smartening of schools, the equipping of laboratories and the provision of better rehabilitation services to students with special needs can facilitate matters in this field.
Machine summary:
al2015, Sue 2002, , 4, منابع و امکانات کارپنتر، اشدان و بووایر، 2017؛ ریم و لانست، 2018، , 2, یادگیری شخصیسازیشده فولان، 2007؛ کورودا، کارتیکا و کیتامورا، 2017؛ رز و داوستون، 2015، فورلین و چمبرز، 2011؛ گراهام و اسکات 2016; Subban, & Mahlo, 2017, Shogren, McCart, Lyon & Sailor2015, Sharma, Simi, & Forlin,2015, Kuroda,Kartika & Kitamura2017, Forlin & Chambers2011,Graham & Scott2016, , 11, نگرش، دانش و مهارت معلمان EASNIE، 2018 Sailor2015, UNESCO-IBE 2016, Jordan & McGhie-Richmond2014, Save the Children & EENET, 2018 , 5, تکنیکهای آموزشی و شیوۀ تدریس EASNIE 2011؛ Nolet & McLaughlin2005؛ Schuelka,Sherab & Nidup 2018, Nelson2014, Nolet & McLaughlin2005, , 5, برنامهریزی و برنامه درسی انعطافپذیر شوگرن، و همکاران، 2015؛ ویلا و هزار، 2016، یونسکو (2016 ص47)، هوسپیان، آلیس ۱۳۸۲ Schuelka، Sherab & Nidu2018, Sherab, et al.
)2011, هیر، و همکاران، 2017؛ هیمن، استین و مورنو، 2014، بنکس و پولاک 2013، , 8, حمایتهای اقتصادی Booth & Ainscow, 2011; Rieser, 2012; Swift Center, 2018؛ UNESCO-IBE 2016 , 4, کمک به مدارس برای درک چالشهای خود UNICEF (2016a), 1, فناوری مناسب (به تصویر صفحه رجوع شود)همانطور که در جدول بالا نشان داده شد، مهمترین عوامل موفقیت در اجرای آموزش فراگیر به شرح زیر است: نگرشهای فرهنگی (4 منبع) حمایتهای اقتصادی (8 منبع) کمک به مدارس برای درک چالشهای خود (4 منبع) فناوری مناسب (1 منبع) یادگیری شخصیسازیشده (2 منبع) منابع و امکانات (4 منبع) نگرش، دانش و مهارت معلمان (11 منبع) تکنیکهای آموزشی و شیوۀ تدریس (5 منبع) برنامهریزی و برنامه درسی انعطافپذیر (5 منبع) رهبری حمایتی (7 منبع) بحث و نتيجهگيري یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر برای موفقیت اجرای آموزش فراگیر حول محور 10 عامل هستند که در شکل زیر نشان دادهشدهاند: (به تصویر صفحه رجوع شود) در تبیین یافتههای پژوهش میتوان چنین بیان کرد که آموزش فراگير فرآيندي است برای پاسخدهی و واکنش مناسب به نیازهای متنوع همه یادگیرندگان بهواسطه توسعه مشارکت افراد در یادگیری، پرورش و اجتماع و کاهش موانع بهرهمندی از نظام تعلیم و تربیت (یونسکو، 2003) اجرای رویکرد آموزش فراگیر با موانع و چالشهایی همراه بوده است.