Abstract:
یادگیری همواره فرایندی مهم و موردتوجه بوده است. دانشمندان و صاحب نظران بسیاری در این زمینه اظهارنظر، پژوهش و نظریهپردازی نموده و به شناسایی مجموعهای کوچک اما قدرتمند از قوانین و عواملی که تاثیر آنها را بر رفتار تعدیل میکند، پرداختهاند. این رویه میتواند کاربردهای فراوانی را در زندگی انسانها و دیگر موجودات ایفا نماید. روشها، آثار و اصول برگرفته از مفاهیم روانشناسی یادگیری، رفتار انسان را هدایت کرده و میتواند به ما در حفظ زندگی و بهبود رفاه کمک کنند. روانشناسان در حوزه کاربرد یادگیری عملکردی، موفقیتهای بسیاری را در خصوص تغییرات رفتاری در افراد و سطوح گروههای کوچک، و نیز تا حدودی در تغییر رفتار سیستمهای بزرگتر مانند شرکتها، جوامع یا گونهها، بهدستآمده آوردهاند. برخی از موثرترین روشهای درمانی در درمانهای بالینی روشهایی را شامل میشوند که از روش مطالعات روانشناسی یادگیری نشات گرفتهاند؛ بنابراین با توجه به ارزش کاربردی این حوزه، در این پژوهش بهمرور مطالعات، یافتهها و نتایج برخی محققین در کاربرد اصول یادگیری و بهبود رفاه افراد، گروهها و جوامع پرداخته میشود.
Learning has always been an important and important process. Many scientists and experts in this field have commented, researched and theorized and identified a small but powerful set of laws and factors that moderate their impact on behavior. This procedure can play many applications in the lives of humans and other creatures. Methods, effects, and principles derived from the concepts of learning psychology guide human behavior and can help us maintain life and improve well-being. Psychologists in the field of application of functional learning have had many successes in changing behaviors in individuals and levels of small groups, as well as to some extent in changing the behavior of larger systems such as companies, communities or species. Some of the most effective therapies in clinical therapies include those derived from the method of learning psychology studies. Therefore, considering the practical value of this field, in this study, the studies, findings and results of some researchers in applying the principles of learning and improving the well-being of individuals, groups and communities are reviewed.
Machine summary:
در این راستا پژوهشهای زیادی در حوزه روانشناسی یادگیری، به شناسایی مجموعهای کوچک اما قدرتمند از قوانین و عواملی که تأثیر آنها را بر رفتار تعدیل میکند، پرداختهاند؛ بهعبارتدیگر، در این حوزه چگونگی ایجاد مسیرهای مهم توسط انواع مختلف قوانین شرح دادهشده است که از طریق این مسیرها، مشخص میشود کدام موجودات توسط خود شکلگرفته و بهنوبهی خود محیط اطراف را شکل میدهند.
مهندسی روانشناختی ناشی از تغییر رفتار از طریق رویکرد عملکردی- شناختی استدلال میکند که درک تعدیلکنندگان محیطی و واسطههای ذهنی یادگیری میتواند افراد بهتر با دانش لازم برای بهبود رفاه خود و جهان اطراف خود، بهتر تجهیز کند.
قبل از اینکه بررسی کنیم چگونگی انجام این امر، در نظر گرفتن چند نکته ضروری به نظر میرسد: نخست اینکه روانشناسان یادگیری کاربردی میتوانند اصولاً از قوانین منظم برای تغییر هر نوع رفتار ناشی از پاسخهای مشاهدهشده در فرد (بهعنوانمثال، ژنتیکی، عصبی، هورمونی)، یا توسط "تمامیت " فرد (بهعنوانمثال، آنچه شخص فکر میکند، احساس میکند یا انجام میدهد)، در خصوص پاسخهای منتشرشده توسط کل گروه از افراد (بهعنوانمثال، زوجها، خانوادهها، شرکتها، جوامع، و انجمنها) استفاده کنند.
این طرحها در سه نوع مختلف وجود دارد: خطوط پایهی متعدد در محیط (بهعنوانمثال، تقویت مجدد فقط در یک موقعیت اعمال میشود و در موقعیت دیگر، کاربردی ندارد) در موضوعات مختلف (بهعنوانمثال، تقویت اعمال شده برای شرکتکنندگان مختلف که رفتار هدف مشابهی از خود نشان میدهند) در سراسر رفتارها (بهعنوانمثال، یک رویکرد تقویتکننده بهتدریج در رفتارهای مختلف اعمال میشود) البته ذکر این نکته ضروری است که طرحهای دیگر نیز برای اندازهگیری اثربخشی مداخلات در این زمینه مورد استفاده قرار میگیرد، نظیر طرحهای تغییر معیار و طرحهای درمان چندگانه (فیشر و همکاران، ۲۰۱۲؛ کازدین، ۲۰۱۱).