Abstract:
هدف اصلی در این تحقیق، بررسی کیفی تجربه والدین با آموزش الکترونیکی فرزندان در طول دوره پاندمی Covid-19 بود که با استفاده از روش پدیدارشناسی صورت گرفت. جامعه آماری شامل کلیه والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی منطقه (7) شهر تهران است که در پایه اول تا پنجم که در نیم سال دوم سال 1400 مشغول به تحصیل بودند، میشود که بهمنظور نمونهگیری بر پایه اصل اشباع در پژوهشهای کیفی و با تکراری شدن پاسخها و با روش هدفمند، تعداد 25 نفر از والدین دانشآموزان بهعنوان نمونه آماری موردبررسی و مصاحبه بهعنوان نمونه آماری قرار گرفتند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. بعد از کدگذاری و طبقهبندی براین اساس به تعداد 21 مورد، مضامین اصلی استخراج شدند که در قالب (آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، فنی، روانشناختی و اقتصادی) تقسیمبندی شدند و سپس بر اساس مضامین بهدستآمده از جنبه معایب و مزایا مورد شناسایی قرار گرفتند. نهایتا با توجه به نتیجه بهدستآمده پیشنهادهایی مبنی بر کاهش معایب آموزش از طریق فضای الکترونیکی و افزایش مزایای آنکه از تجربه زیسته والدین بهدستآمده بود، ارایه گردید.
The main purpose of this study was to qualitatively evaluate the experience of parents with e-learning of children during the Covid-19 pandemic period, which was done using phenomenological method. The statistical population includes all parents of primary school students in region (7) of Tehran who were studying in the first to fifth grade. In order to sample based on the principle of saturation in qualitative research and with repetition of responses and purposeful method, twenty five parents of students were surveyed as a statistical sample and interviews as a statistical sample.. The interviews were analyzed using the Claysian model and the content analysis method. After coding and classification based on this, twenty one main themes were extracted which were divided into (educational, cultural, social, technical, psychological and economic) and then based on the themes obtained in terms of disadvantages. And benefits were identified. Finally, according to the obtained result, some suggestions were made to reduce the cost of education through electronic space and increase its benefits, which were obtained from the lived experience of parents.
Machine summary:
, Ward, Stansfield - Cowling, Tsang, Fong, Liao, Kwan - Cohen & Kupferschmidt - Garbe, Ogurlu, Logan, & Cook مجازی نشان داده است (بوراپ، ویست، گراهام، وپدیویس 1 ، 2014).
طبقهبندی, مضامین اصلی, معایب/مزایا آموزشی, مشارکت و نظارت بیشتر والدین در عملکرد تحصیلی دانشآموزان وابستگی به والدین و تغییر مسئولیت در امر یادگیری تحصیلات و تخصص والدین در درک مطالب و بازآموزی تکالیف پیگیری فعالیتهای آموزشی توسط والدین به چالش کشیدن معلم توسط والدین فرسودگی شغلی معلم فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پیگیری انجام تکالیف توسط والدین ایجاد تجربه جدید برای سیستم آموزشی عدم تجربه و آمادگی تخصص معلمین در آموزش بهصورت الکترونیک, مزایا معایب مزایا مزایا مزایا معایب معایب مزایا مزایا معایب فنی, عدم تخصص کافی معلم در هنگام بروز مشکل در سیستم، نرمافزار و اینترنت افزایش سواد رسانهای دانشآموزان درگیری بیشتر دانشآموزان با فضای الکترونیکی , معایب مزایا معایب اجتماعی, حذف ارتباطات و تعامل چهره به چهره عدم جذابیت فضای الکترونیکی برای دانشآموزان بازیگوشی دانشآموزان و عدم جدیت دانشآموزان هنگام تدریس, معایب معایب فرهنگی, تقلب آسان دور بودن از جنبههای تربیتی, معایب معایب روانشناختی, مسائل روانی ناشی از قطعی برق یا اینترنت در زمان استفاده از اینترنت و خرابی سیستم بیحوصلگی یا خستگی والدین , معایب معایب اقتصادی, کاهش هزینههای ایابوذهاب کاهش هزینههای متفرقه افزایش هزینه جهت خرید تبلت، گوشی و مودم و ...