Abstract:
زمینه و هدف: نسخۀ مجلس آرا از متون تعلیمی از نوع اخلاقی-روایی قرن یازدهم هجری است که محمّد محسن شیرازی در چهل حدیث و مجلس به رشتۀ تحریر درآورده است. هدف این پژوهش بیان ویژگیهای شاخص سبکی این اثر است.
روش مطالعه: پژوهش حاضر مطالعه ای نظری است و شیوۀ گردآوری اطلاعات آن اسنادی (کتابخانه ای) است.
یافته ها: مقوله هایی چون کاربرد واژه ها، عبارات، احادیث به زبان عربی، کاربرد صورت کهن افعال استمراری، استفاده از افعال پیشوندی، حذف فعل به قرینۀ لفظی، استفاده از فعل جمع برای فاعل مفرد، بکار گرفتن افعال دعایی، بهره گیری از صنایع بدیعی لفظی و معنوی از جمله سجع، جناس، تشبیه، استعاره، تلمیح و... از شاخصه های مهم زبانی و ادبی اثر میباشد. از نظر سطح فکری به مباحث اخلاقی از جمله پند، موعظه و ارشاد با استناد به آیات و احادیث از پیامبر (ص) و ائمۀ معصومین (ع) و اشعار شعرای بزرگ پرداخته است.
نتیجه گیری: مجلس آرا اثری است منثور آمیخته به نظم و دارای نثری ساده و روان و درعینحال دارای واژه های متقن و ترکیبهای منسجم و مستحکم و متضمن مضمونهای لطیف و بلند است و به سخن استادان برجستۀ قرون گذشته نزدیک است. گویا در این مورد روش سعدی در گلستان در مولف اثر تاثیر داشته است که بسامد آرایه های ادبی از جمله سجع، جناس و استعاره در آن بیشتر میباشد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Majles-e-Ara is a version of moral-narrative
educational texts of the 11th century AH written by Mohammad Mohsen
Shirazi in forty hadiths and Majlis. The purpose of this study is to express the
characteristics of the stylistic index of this work.
Research Method: The present study is a theoretical study and has been done
in a documentary (library) method.
METHODOLOGY: The present study is a theoretical study and its method of
data collection is documentary (library).
FINDINGS: Categories such as the use of words, phrases, hadiths in Arabic, the
use of the ancient form of continuous verbs, the use of prefix verbs, the
omission of verbs to the verbal counterpart, the use of the plural verb for the
singular verb, the use of prayer verbs, interest Taking from rhetorical and
spiritual rhetorical industries such as rhyme, pun, simile, metaphor, allusion,
etc. are important linguistic and literary features of the work. In terms of
intellectual level, he has dealt with moral issues such as advice, sermons and
guidance by quoting verses and hadiths from the Prophet (PBUH) and the
Imams (AS) and the poems of great poets.
CONCLUSION: Majles-e-Ara is a prose work mixed with order and has a simple
and fluent prose, and at the same time it has convincing words and coherent
and strong combinations and includes subtle and long themes and is close to
the words of prominent masters of past centuries. It seems that in this case,
Saadi's method in Golestan has had an effect on the author of the work, in
which the frequency of literary arrays such as prostration, pun and metaphor is
higher.
Machine summary:
بررسي سبک شناسي نسخۀ خطي «مجلس آراي محمد محسن شيرازي » نصراله سلامي ، محمدهادي خالق زاده *، محمدرضا معصومي گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد ياسوج، دانشگاه آزاد اسلامي، ياسوج، ايران.
bahareadab/ :DOI نشريه علمي سبک شناسي نظم و نثر فارسي (بهار ادب ) چکيده : زمينه و هدف : نسخۀ مجلس آرا از متون تعليمي از نوع اخلاقي -روايي قرن يازدهم هجري است که محمّد محسن شيرازي در چهل حديث و مجلس به رشتۀ تحرير درآورده است .
از ميان تعداد بيشمار نسخه هاي خطي اين دوره ، مجلس آرا تأليف محمد محسن شيرازي ، اثري تعليمي از نوع اخلاقي -روايي از قرن يازدهم هجري است که در اين مقاله از منظر سبک شناسي مورد بررسي و تحليل قرار ميگيرد.
در وهلۀ نخست تصحيح و ارائۀ نسخه اي معتبر که براساس يکي از شيوه هاي علمي تصحيح صورت گرفته است ، امري ارزشمند ميباشد و در مرحلۀ بعد علاوه بر شناسايي و معرفي نويسنده به جامعۀ ادبي ، زيباييهاي لفظي و معنوي و ساختار سبک شناسي نسخه نيز ضروري بنظر ميرسد و همين موضوع نگارنده را بر آن داشته تا بصورت جامع و مفصل به اين پژوهش بپردازد.
Introducing the authors Nasrollah Salami: PhD student, Department of Persian Language and Literature, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran.
ir) Mohammad Hadi Khaleghzadeh: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran.
ir : Responsible author) Mohammad Reza M’asoumi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran.