Abstract:
زمینه و هدف: مکتب ادبی باروک که بعد از دوران باشکوه رنسانس در اروپا شکل گرفت، دارای ویژگیهای نوینی بود که زیبایی آثار ادبی را دوچندان نموده است. مضامینی که در این مکتب ادبی مشاهده میشود، چندین سال قبلتر در تفکر شاعران ما نمود چشمگیری داشته است که این امر بطور واضح مورد ارزیابی قرار نگرفته بود. در این راستا، تشابهات مضامین این مکتب و اشعار خاقانی ما را برآن داشت تا در این زمینه پژوهشی انجام دهیم، چراکه بر این باور بودیم میتوان به نقاط مشترک فراوانی در سبک شعر خاقانی و مکتب ادبی باروک دست یافت.
روش مطالعه: این پژوهش بر اساس روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است، که در آن ابتدا به شناسایی مضامین مکتب ادبی باروک پرداخته، سپس نقاط مشترک آن و اشعار خاقانی را استخراج کرده و به تفسیر و تحلیل آنها اقدام نموده ایم.
یافته ها: اگرچه مضامین فکری باروک در غرب، چند قرن پس از خاقانی بوجود آمده است، اما بخوبی میتوان مشخصه های آن را در شعر خاقانی نمایان ساخت و این نشان میدهد که سبک شعری شاعران کهن ما، دارای ویژگیهای خاصی بوده اما همانند نظریه پردازان غرب، مطالعۀ دقیقی بر روی آن اشعار صورت نگرفته است؛ درحالیکه زوایای پنهان زیادی برای روشن شدن دارند.
نتیجه گیری: مضامین مکتب ادبی باروک در یک چشمانداز کلی در شعر خاقانی نمود قابل توجه ای داشته و مشخصه های آن کاملا بارز است. عدم تقلید از قدما، پویانمایی، وجود مضامین مرگ اندیشی و تناقضگویی و... مضامین مشترک مکتب ادبی باروک و شعر خاقانی را قابل تامل نمود. در این پژوهش با استفاده از شواهد اشعار خاقانی و تطبیق آنها با مضامین مکتب ادبی باروک، وجوه مضامین مشترک آنها را به اثبات رسانیده ایم.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: The Baroque literary school, which was
formed in Europe after the glorious renaissance, had new features that doubled
the beauty of literary works. The themes observed in this literary school were
so prominent in the minds of our poets several years ago that they were not
explicitly evaluated. In this regard, the similarities of the themes of this school
and Khaghani poetry made us to do research in this field, because we believed
that many commonalities can be achieved in the style of Khaghani poetry and
the Baroque literary school.
METHODOLOGY: This research is based on a descriptive-analytical method, in
which we first identify the themes of the Baroque literary school, then extract
its common points and Khaghani poems and interpret and analyze them.
FINDINGS: Although Baroque themes in the West originated several centuries
after Khaghani, its characteristics can be well reflected in Khaghani's poetry,
and this shows that the poetic style of our ancient poets had certain
characteristics, but the same Western theorists have not studied those poems
in detail; While they have many hidden angles to illuminate.
CONCLUSION: The themes of the Baroque literary school in a general
perspective in Khaghani poetry are significant and its characteristics are quite
clear. The lack of imitation of the ancients, animation, the existence of themes
of mortal thought and contradiction, etc., the common themes of the Baroque
literary school and Khaghani poetry made it worth considering. In this research,
using the evidence of Khaghani poems and their adaptation to the themes of
the Baroque literary school, we have proved the common themes.
Machine summary:
يافته ها: اگرچه مضامين فکري باروک در غرب ، چند قرن پس از خاقاني بوجود آمده است ، اما بخوبي ميتوان مشخصه هاي آن را در شعر خاقاني نمايان ساخت و اين نشان ميدهد که سبک شعري شاعران کهن ما، داراي ويژگيهاي خاصي بوده اما همانند نظريه پردازان غرب ، مطالعۀ دقيقي بر روي آن اشعار صورت نگرفته است ؛ درحاليکه زواياي پنهان زيادي براي روشن شدن دارند.
«نام باروک ابتدا در سدة هجدهم مطرح شد و بر آن گروه از آثار هنري و بخصوص آفريده هاي هنرهاي تجسمي اطلاق ميکردند که از ديدگاه کلاسيسيسم غالب در آن زمان ، بسيار اغراق آميز، پيچيده و شگفت انگيز بودند» Geschichte der deutschen (:Literatur) «و در گـسترة هنر و معماري چنان مينمود که نقاشان و معماران تنها با بهره گيري از رنگهاي تند و تزيينات چندلايه ، قادر به بيان انديشه ها و دغدغه هاي خويش بودند» ( Late Renaissance, Baroque) ١٣٩ :or Counter-Reformation.
Minneapolis) وارنک از ديگر نظريه پردازان اين مکتب معتقد است کـه «هنرمند باروک به ما نميگويد: دنيا مانند نمايش است ؛ درعوض ميگويد «دنيا نمايش اسـت » و بدينگونه جهان پيرامون را تنها وهم و خيال برميشمارد» :Baroque Once More .