Abstract:
مقاله حاضر میزان کاربست مؤلفههای آموزش غمخوارانه نادینگز (سرمشق دهی، گفتگو، تمرین و تأیید) توسط معلمان بررسی نموده است. پژوهش از نوع پیمایشی و دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده است. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آلفای کرونباخ 965/0 محاسبه و روایی آن بر مبنای نظر اساتید صاحبنظر تأیید شد. جامعه آماری این پژوهش 3742 نفر معلم دوره اول ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بودند. برای نمونهگیری، از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شده و سپس حجم هر خوشه در انتخاب نمونه در نظر گرفته شده است. سپس با استناد به جدول مورگان پرسشنامه بین 350 نفر از افراد جامعه آماری توزیع گردید. یافتهها نشان میدهد، میزان کاربست آموزش غمخوارانه توسط معلمان دوره اول ابتدایی شهر اصفهان با میانگین 3.86 به طور معناداری بالاتر از حد متوسط (3) و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارد.
This study is conducted with the aim of investigating the extent to which teachers apply the four components of Noddings’ caring education theory (i.e. modeling dialogue, practice, and confirmation). In addition, the research study was survey-based, and the data were collected using a researcher-made questionnaire. The reliability of the research instrument was computed using Cronbach's alpha as 0.965, and its validity was confirmed based on expert opinion. The statistical population comprised a total of 3,742 elementary school teachers in Isfahan during the 2019-2020 school year. A cluster sampling method was employed, and the size of each cluster was considered when sampling. According to Morgan’s table, the questionnaires were distributed among 350 people from the statistical population. The findings indicate that the rate of application of caring education by elementary school teachers in Isfahan is, on average, 3.86, which is significantly higher than the countrywide average rate (i.e., 3) and, thus, it has a relatively desirable status.
Machine summary:
غمخواري در فرايند آموزش : مؤلفه هاي آموزش غمخوارانه نادينگز و ميزان کاربست آن توسط معلمان دوره ابتدايي تاريخ دريافت مقاله : ٠٢ /١٤٠٠/٠٢؛ تاريخ پذيرش مقاله : ٢٩ /١٤٠٠/٠٧ 1 فرشته عسگري 2 فريدون شريفيان 3 سيد ابراهيم ميرشاه جعفري مقالـه حاضـر ميـزان کاربسـت مؤلفـه هـاي آمـوزش غمخوارانه نادينگز (سرمشـق دهـي، گفتگـو، تمـرين و تأييـد) توسط معلمان بررسي نموده است .
لذا وجه تمايز اين تحقيق با پژوهش هاي قبلـي استفاده مستقيم از پرسشنامه با گويه هاي مبتني بر شيوه هاي آموزش و بررسي کاربست مؤلفه ها توسط معلمان دوره اول ابتدايي بوده است .
جدول ١٢: آزمون T٢ تام هين ، ميزان کاربست مؤلفه گفتگو (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول مربوط به آزمون T٢ تام هـين حـاکي از آن اسـت کـه ميـزان کاربسـت مؤلفـه «تمرين » در بين معلمان رشته علوم تربيتي (٣.
سؤال چهارم : ميزان کاربست مؤلفه تأييد توسط معلمان دوره اول ابتدايي شهر اصفهان تـا چه ميزان است ؟ جدول ١٣: آزمون t تک نمونه اي ميزان کاربست مؤلفه تمرين (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج آزمون t تک نمونه اي در جدول ١٣ نشان ميدهد که ميزان کاربست مؤلفـه «تأييـد» بـا ميانگين ٣.
هدف پژوهش حاضر، بررسي ميزان کاربست مؤلفه هاي ٤ گانه آموزش مبتني بـر غمخـواري نادينگز (سرمشق دهي، گفتگو، تمرين و تأييد) توسط معلمان دوره اول ابتـدايي بـود.
نتايج در بخـش مؤلفـه هـاي دموگرافيـک نشـان ميدهد بين ميزان کاربست مؤلفه سرمشق دهي معلمان دوره اول ابتدايي بر اساس مؤلفـه محـل خدمت تفاوت معنادار است .