Abstract:
در این مقاله، پس از بررسی برنامههای توسعه حرفهای معلمان در چند کشور، تأکید آنها بر آموزشهای عملی مشاهده شده است. در ایران نیز با آغاز فعالیت دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱، توجه به روشهای گوناگون آموزش معلمان ریاضی بیشتر شد و بهمنظور بهبود توسعه حرفهای دانشجو- معلمان ریاضی، چهار درس کارورزی ۱، ۲، ۳ و ۴ با هدف افزایش تواناییهای عملی دانشجو- معلمان، در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت. در بازنگری برنامه کارشناسی آموزشریاضی این دانشگاه که از آذرماه 1397 شروع شد، به دلیل نارضایتیهایی که از درسهای کارورزی وجود داشت، اسناد آن بهصورت نظاممند، تحلیل محتوای کیفی شدند و یک پژوهش میدانی نیز طراحی و اجرا شد تا ریشههای مشکلات این درسها شناخته شوند و بر اساس یافتههای حاصل از آن، در برنامه چهار درس کارورزی بازنگری صورت گیرد. دادههای بخش میدانی از طریق مصاحبه با فارغالتحصیلان و دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان و آموزشگران معلمان، گردآوری شده است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که برنامه کارورزیهای دانشگاه فرهنگیان، نیازمند دوبارهنگری اساسی است. از این رو در برنامه بازنگریشدۀ دوره کارشناسی آموزشریاضی مصوب سال 1399، با بهرهگیری از یافتههای این پژوهش، چهار درس کارورزی معادل درسهای موجود و با محتوای جدید، برای این دوره طراحی و تدوین شدند که در این مقاله، بهمنزلۀ نتیجهگیری این پژوهش، معرفی میشوند.
Teachers’ professional development in many countries is initiated through practice-teaching. Hence, ever since the establishment of Farhangian University in 2012, four courses of student teaching have been offered within the mathematics teaching curriculum in order to help future teachers with their professional development and increase their practical abilities. Given the high level of dissatisfaction with these courses, a survey was conducted among both graduates and currently enrolled students in order to identify the roots of the expressed dissatisfaction, and make the necessary adjustments in the curriculum. To collect the necessary data, respondents were interviewed. Data analyses revealed that the curriculum needs a fundamental revamping. This conclusion lead to the redesigning of the four practicums based on the collected data which constitute the results of this survey.