Abstract:
هدف
هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر قصهدرمانی بر دو مولفه رفتار انطباقی یعنی مسیولیت پذیری و رفتارهای اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی بود.
روش
روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری تصادفی، 30 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند که 15 نفر به عنوان گروه آزمایش و 15 نفر به عنوان گروه گواه در پژوهش شرکت داده شدند. داده ها بوسیله پرسشنامه رفتارانطباقی (ABS- RC2)، ویرایش تجدید نظر شده نسخه 1993 مقیاس رفتار انطباقی بود که از مقیاس های رفتار انطباقی انجمن کم توانی ذهنی آمریکا در سال های 1969 و 1974 تهیه شده؛ مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام پیشآزمون برنامه قصهدرمانی برای گروه آزمایش به مدت 24 جلسه 60 دقیقهای (دوبار در هفته) اجرا شد و در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. در تحلیل داده ها، علاوه بر استفاده از فنون آمار توصیفی از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار آماری SPSSبکار گرفته شد.
یافته ها
قصهدرمانی موجب افزایش مولفه های رفتار انطباقی میشود (p˂0.05).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که مولفه های رفتار انطباقی از قصه درمانی تاثیر می پذیرد و قصه درمانی به کودکان کمک می کند تا رفتارهای انطباقی متناسب با سن خود را بروز دهند.
Machine summary:
رفتارهـاي انطبـاقی مجموعـه اي از مهارتهاي ادراکی، اجتماعی و عملـی است (صابری فرد،1385) کـه در این مقاله سعی شده به دو مولفه آن یعنی مسئولیت پذیری و رفتارهای اجتماعی پرداخته ش > آموزش مهارت رفتار اجتماعی با رشد جوامع صنعتی و وجود مشکلات رفتاری و هیجانی از جمله اضطراب، افسردگی و عدم اعتماد به نفس ضروری بنظر می رسد؛ زیرا این مهارت با تغییر در سبک زندگی اجتماعی منجر به افزایش انطباق و احتمال بیشتر موفقیت حتی در موقعیت های خطر آفرین خواهد 2 k"/>k"/>، 2016).
بنابراین با توجه به مطالب عنوان شده یکی از شیوه های موثر در کمک به رشد رفتار های اجتماعی و مسئولیت پذیری در افراد استفاده از روش غیر مستقیم مانند قصه است (اشرف پوری، پور ابراهیم و یوسفی، 1389).
همه ما تجربیات خود را به شکلی از قصه سازمان می دهیم تا بدین ترتیب به رویداد ها معنی بدهیم و در خصوص موقعیت هایی که پیش خواهد آمد، پیش بینی و فعالیت های خود را هدایت کنیم (سالواتور،دیماجیو و سمراری 2 ،2004، به نقل ازرکنی زاده،139 > آموزش مسئولیت پذیری و رفتار های اجتماعی به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است یادگیری و تقویت و بهبود بخشی مهارت های اجتماعی منجر به افزایش بهداشت روانی و اعتلای سطوح عزت نفس افراد می شود (سیدی، 1378؛ بخشش و فتح الهی، 1400).
با توجه به این امر محقق به دنبال پاسخگویی به این سوال اساسی است که، آیا قصه درمانی بر رشد مسئولیت پذیری و رفتار اجتماعی دانش آموزان تاثیر د > > اين پژوهش از نظر هدف كاربردي بود.