Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد انجمن های اولیاء و مربیان مدارس ناحیه3 آموزش و پرورش استان اصفهان از دیدگاه اولیاء ومربیان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل اعضاء انجمن اولیاء و مربیان مدارس انتخاب شده در ناحیه3 آموزش و پرورش استان اصفهان به تعداد1860 نفر می باشد. نمونه مورد مطالعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه از میان جامعه آماری به تعداد276 نفر انتخاب گردید. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی صوری پرسشنامه توسط صاحب نظران مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار پس از اجرای آزمایشی بین 30 نفر از جامعه آماری و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 95/0 برآورد شد. نتایج به دستآمده نشان داد که: عملکرد انجمن اولیاء و مربیان در انتخابات و تشکیل جلسات و شوراهای مدرسه، ساماندهی و جلب مشارکت ها و همکاری های مالی و غیرمالی، فوق برنامهها و مناسبت ها، آموزش های ارایه شده، خدمات راهنمایی و مشاوره، بهداشتی و پزشکی و سایر موارد بیش از حد متوسط بوده است.
The present research was conducted aiming to assess the performance of Esfahan Province Region 3 schools parents' and teachers' associations in the view points of parents and teachers. The research method was of the descriptive survey type and the statistical universe included 1860 members of school associations of parents and teachers selected in Esfahan Province Region 3. The sample under study was selected using the stratified random sampling method and the formula of the sample size determination from the statistical universe amounting to 276 individuals. In order to gather the research data, researcher made questionnaire was used. The questionnaire formal value and validity were confirmed by relevant pundits. Instrumental reliability was estimated at . 095 upon a trial performance on 30 individuals of the statistical universe and determination of Kronbach alpha coefficient. Results showed that the performance of parents' and teachers' associations in terms of elections and holding of school meetings and councils, organization and attraction of financial, nonfinancial participations and cooperations, extracurricula and occasions, presented trainings, consultation, advice, health and medical services , etc were higher than medium.
Machine summary:
نتایج به دستآمده نشان داد که: عملکرد انجمن اولیاء و مربیان در انتخابات و تشكيل جلسات و شوراهای مدرسه، ساماندهي و جلب مشاركت ها و همكاري هاي مالي و غيرمالي، فوق برنامهها و مناسبت ها، آموزش هاي ارائه شده، خدمات راهنمايي و مشاوره، بهداشتی و پزشکی و سايرموارد بیش از حد متوسط بوده است.
در این تحقیق با توجه به اهمیت و ضرورت ارتباط بین خانه و مدرسه و لزوم تصمیم گیری مشارکتی در مدارس عملكرد انجمنهاي اولياء و مربيان مدارس، به عنوان یکی از جنبه های مشارکت اولیاء در امور آموزشگاه، از ديدگاه اولياء و مربيان در بخش های انتخابات و تشكيل جلسات، فوق برنامه ها و مناسبت ها، آموزشهاي ارائه شده، خدمات راهنمايي و مشاوره مورد ي قرار گرفته شد /P> 2- سوالات تحقیق < دگاه اولياء و مربيان: 1- عملكرد انجمن اولياء و مربيان در بخش انتخابات و تشكيل ا چه ميزان موثر است؟ 2- عملكرد انجمن اولياء و مربيان در ساماندهي و جلب مشاركت ها و همكاري هاي مالي و غي ا چه ميزان موثر است؟ 3- عملكرد انجمن اولياء و مربيان در فوق برنامه ها و مناس ا چه ميزان موثر است؟ 4- عملكرد انجمن اولياء و مربيان در آموزشهاي ارائ ا چه ميزان موثر است؟ 5- عملكرد انجمن اولياء و مربيان در خدمات راهنمايي و -Lemmer, E & Van Wyk, N.