Abstract:
فضای مجازی بسیار سریع کابرد های تخصصی خود را پشت سر گذاشت و وارد فضای زندگی عموم مردم گردید. در سالهای اخیر نظر به شیوع غیرمنتظره کرونا و کشیده شدن آموزش به فضای مجازی انگیختگی دانش آموزان با این فضا به حداکثرخود رسید. بااین حال دردسترس قرار گرفتن فضای مجازی به همراه ابزارهای ارتباطی برای نوجوان آن را به بستری برای اعتیاد دانش آموزان به فضای مجازی مبدل کرد. این پژوهش در پی آن است که با استفاده از یکی از انواع پژوهش های کیفی، اقدام پژوهی، وابستگی شدید یکی از دانش آموزان را به فضای مجازی برطرف کند. براین اساس از طرق مختلف نظیر مشاهده، مصاحبه با دانش آموزان، والدین او، سایر معلمان و... اقدام به جمع آوری اطلاعات گردید. در مرحله ی بعد راه حل هایی مطابق با علاقه و میل دانش آموز نظیر دوری ساعتی از تلفن همراه، دوری مقطعی (چندروز) از تلفن همراه و فضای مجازی، بستن اعلان های شبکه های مجازی روی صفحه ی تلفن همراه، محدود کردن حساب های کاربری در شبکه های مختلف اجتماعی، ایجاد بودجه بندی در خرید اینترنت و... اتخاذ شد. در نهایت با انجام راه حل های انتخابی اعتیاد به فضای مجازی دانش آموز رفع شده و آثار سوء آن مانند عدم تمرکز در کلاس، خواب آلودگی ، انزوا، سردرد، گردن درد و... برطرف گردید.
Machine summary:
این پژوهش در پی آن است که با استفاده از یکی از انواع پژوهش های کیفی، اقدام پژوهی، وابستگی شدید یکی از دانش آموزان را به فضای مجازی برطرف کند.
استفاده بی رویه دانش آموزان از اینترنت و فضاهای مجازی در هر دوصورت مذکور می تواند زیان های جبران ناپذیر را برای آنها به ارمغان داشته و در مواردی تبدیل به یک نوع اعتیاد و وابستگی بیش از اندازه شود.
بنابراین نظر به اهمیت رسیدگی فوری به این مسئله، هدف ما در پژوهش حاضر رفع مشکل اعتیاد دانش آموزان به فضاهای مجازی و کمک به آنها در جهت استفاده ی درست و مناسب از آن فضا می باشد.
همچنین برای رسیدن به وضعیت مطلوب روش های نهگانهی زیر پیموده شده است: توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله گردآوری اطلاعات (شواهد شماره 1) تجریه و تحلیل و تفسیر داده ها اجرای مراحل اجرای طرح جدید و نظارت بر آن گردآوری اطلاعات (شواهد شماره 2) ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن تجدید نظر و اصلاح و نتیجه گیری توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله فضای کلاس بایستی محیطی جذاب و پرنشاط باشد که دانش آموزان در آن با حداکثر تمرکز در فرآیند تدریس شرکت کنند.
با حدود شش ماه حضور در کلاس هفتم مدرسه ی اختر دریافتم که چند تن از دانش آموزانم درگیر اعتیاد به فضای مجازی شده اند که کم و بیش در روند تحصیلی آنها تاثیرات خود را بروز داده است.
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن اعتیاد دانش آموز به استفاده از فضای مجازی و اینترنت برطرف شده است.