Abstract:
سیر تحولات اقتصادی کشورها از اقتصاد منبعبنیان به اقتصاد دانشبنیان، ضرورت تحول ماموریت دانشگاهها از آموزش و پژوهش به سهگانه آموزش، پژوهش و کارآفرینی را دوچندان میکند. دانشجویان به عنوان یکی از مهمترین سرمایههای انسانی دانشگاهها در تحقق این امر نقش کلیدی دارند. هدف این پژوهش شناسایی و سنجش عوامل تاثیرگذار بر قصد کارآفرینانه در دانشجویان مهندسی دانشگاه الزهرا است. برای این منظور از راهبرد پیمایش با حجم نمونۀ 438 نفر استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی بین دانشجویان با نگرش به کارآفرینی در آنها رابطۀ مثبت معنادار دارد. همچنین نگرش به کارآفرینی با قصد کارآفرینانۀ دانشجویان رابطۀ مثبت معنادار دارد. در عوامل زمینهای، رابطۀ مثبت معنادار بین حمایتهای درکشده از کارآفرینی و قصد کارآفرینانه ملاحظه شد اما رابطۀ منفی معنادار بین موانع درکشده از کارآفرینی و قصد کارآفرینانه ملاحظه نشد. همچنین در بین رشتههای مختلف مهندسی، دانشجویان رشتۀ مهندسی مکانیک و در بین سالهای مختلف تحصیلی، دانشجویان سال اول، بیشترین قصد کارآفرینانه را دارند. مهمترین توصیههای سیاستی این پژوهش شامل آموزشهای کارآفرینی به دانشجویان، پایش مستمر نگرش به کارآفرینی و قصد کارآفرینانۀ دانشجویان و در نهایت انجام فعالیتهای ترویجی و اصلاحات ساختاری به منظور افزایش حمایت از کارآفرینی دانشجویی و کاهش موانع کارآفرینی دانشجویی است.
the evolution of countries' economies from a resource-based economy to a knowledge-based economy doubles the need for universities to shift from teaching and research to triple education, research, and entrepreneurship. students, as one of the most important human resources of universities, have a key role to play in this. the purpose of this study was to identify and measure the factors affecting entrepreneurial intention in engineering students of al-zahra university. for this purpose, a survey strategy with a sample size of 438 people was used. research findings show that entrepreneurial personality traits have a significant positive relationship with students' attitudes to entrepreneurship. there is also a significant positive relationship between entrepreneurial attitude and students' entrepreneurial intentions. in addition, there was a significant positive relationship between perceived support for entrepreneurship and entrepreneurial intention, but no significant negative relationship between perceived barriers to entrepreneurship and entrepreneurial intention. also, among the various engineering disciplines, mechanical engineering students, and among the various academic years, freshman students have the most entrepreneurial intention. the most important policy recommendations in this study include entrepreneurship training for students, continuous monitoring of entrepreneurship attitudes and students' entrepreneurial intentions, and finally, promotional activities and structural reforms to increase student entrepreneurship support and reduce student entrepreneurship barriers.
Machine summary:
نتايج پژوهش ديگري دربارة گرايش به کارآفريني دانشجويانِ در شُرف دانش آموختگي در دانشگاه هاي مالزي نشان ميدهد عواملي مانند ويژگيهاي شخصيتي، خانواده ، دوستان و آموزش هاي کارآفريني بر گرايش دانشجويان به کارآفريني تأثيرگذار بوده و جنسيت تأثير چنداني بر انتخاب مسير شغلي کارآفرينانۀ آنها نداشته است (٢٠١٥ ,Mustapha and Selvaraju).
پژوهش ديگري در دانشگاه هاي ترکيه نشان ميدهد پشتيباني آموزشي مهم ترين عامل در سوق دادن دانشجويان به کارآفريني است چراکه اگر دانشگاه آموزش ها و دانش لازم و کافي را دربارة کارآفريني در اختيار آنها گذارده و الهام بخش آن ها در اين زمينه باشد، امکان انتخاب مسير کارآفرينانه ميان دانشجويان افزايش خواهد يافت (٢٠٠٩ ,Turker and Sonmez).
اميري و مرادي (١٣٨٧) چهار عامل سبک مديريت ، محتواي دروس ، نظام اداري - 1 Negash 2 Souitaris 3 Segal 57 مالي و عملکرد کارکنان دانشگاه را به ترتيب ، به عنوان مهم ترين موانع درون دانشگاهي نگرش هاي کارآفرينانۀ دانشجويان ذکر کرده اند.
1 contextual factors 2 Perceived support 3 Perceived barriers 59 ويژگيهاي شخصيتي قصد کارآفرينانه نگرش به کارآفريني حمايت هاي درکشده موانع درکشده عوامل زمينه اي شکل ١- چارچوب نظري پژوهش (محقق ساخته ) ٣-١.
در مجموع بر اساس يافته هاي اين پژوهش ، نگرش به کارآفريني در دانشجويان ، مثبت و قصد کارآفرينانه در آنان ، زياد است .
همچنين نگرش به کارآفريني بين دانشجويان دانشگاه الزهرا با قصد کارآفرينانۀ آن ها رابطۀ مثبت معنادار دارد.
علاوه بر اين ، حمايت ها از کارآفريني که توسط دانشجويان دانشگاه الزهرا درک شده با قصد کارآفرينانۀ آن ها رابطۀ مثبت معنادار دارد.