Abstract:
مطلوبیت تعاملات اجتماعی دانشجویان در کیفیتمندی فضاهای رسمی و غیررسمی دانشگاه شرطی اساسی است. هدف پژوهش حاضر پرداختن به رفتار قلمروپایی در فضای دانشگاه باتوجه به مفهوم مرزها جهت بهبود تعاملات اجتماعی دانشجویان میباشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها ترکیبی (کمی و کیفی)، و روش تحقیق پیمایشی شامل دو قسمت الف) به منظور سنجش دیدگاه افراد، تدوین جدول هدف و محتوا با گردآوری دادهها ازمنابع مکتوب و مصاحبه نیمه ساختار یافته با اساتید روانشناسی و معماری ب) طراحی پرسشنامه تصویری باتوجه به این جدول و توزیع میان جامعه.
متخصصان شامل 17 نفر از اساتید و جامعه آماری 45 نفر از دانشجویان معماری دانشگاه رجایی میباشند. دادهها بهصورت ترکیبی از سه روش مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری شامل دانشجویان معماری دانشگاه رجایی با نمونهگیری تصادفی خوشهای است. پس از طبقهبندی اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس، به بررسی و تحلیل آنها پرداخته شده و مرزهای مطلوب از نظر دانشجویان با آزمون تی تست استخراج گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که دانشجویان مرزهای میانه را برای محرمیت فضایی در حضور فردی و گردهماییهای دوستانه مطلوبتر میدانند.
the desirability of students' social interactions plays a fundamental role in enhancing the quality of formal and informal academic spaces. the present study aims to investigate the territorial behavior in the academic environment concerning the concept of "boundary" to improve students' social interactions. this study is applied and mixed-method research, in which a survey study is applied to a) evaluate the individuals' views and develop the objective table and contents. through data collection and employing written sources and semi-structured interviews with psychology and architecture professors b) develop a visual questionnaire, according to the table and distribute them among the research population.
in the present study, to fill out the questionnaire, 17 professors are interviewed, and 45 architecture students of shahid rajaee university are asked. data are collected using interviews, observations, and questionnaires. the statistical population includes architecture students of shahid rajaee university. also, the samples are selected by a cluster sampling technique. after classifying the obtained data using spss software, they are investigated and analyzed to extract desired boundaries from the students' views utilizing a t-test. findings indicate that students consider in-between boundaries to be more desirable for spatial privacy in the presence of individuals and friendly gatherings.
Machine summary:
٢- ٢ سوالات تحقيق - عوامل موثر بر رفتار قلمروپايي در محيط هاي دانشگاهي از نظر دانشجويان در فضاهاي گوناگون کدام اند؟ - مرزهاي مطلوب جهت محرميت قلمروهاي فردي و اجتماعي چه ويژگيهايي دارند؟ ٢- ٣ روش و طرح تحقيق روش تحقيق اين پژوهش پيمايشي ميباشد، در ابتدا براي گردآوري داده ها از منابع مکتوب و مصاحبه باز پاسخ از متخصصين اين حوزه استفاده شده است ، از متن مصاحبه ها جدول هدف محتوا تدوين شده و حاصل داده هاي مرحله اول به روش تحليل محتوا تجزيه و تحليل و طبقه بندي گرديد.
قلمرو مکاني، فضاي محدود شده اي است ، که افراد از آن به عنوان محدوده اختصاصي استفاده ميکنند و رفتار قلمروپايي محدوده اي است ، براي تنظيم حريم بين خود و ديگران که با شخصي سازي، نشانه گذاري و تعلق آن به فرد، بيان ميگردد (لنگ ، ١٣٨١) از سويي ديگر، مفهوم قلمرو تنها موضوعي فضايي نيست ، بلکه يک پديده اجتماعي نيز هست (٢٠١٦ ,Hosseini at al) نتايج پژوهش ( Raeesi ٢٠١٥ ,at al) حاکي از آن است که تأمين خلوت ، مانع احساس ذهني ازدحام و تنش بوده و در کيفيت روابط متقابل مردم تأثيرگذار است (حنيفه و همکاران ، ١٣٩٧) ٣١ خلوت راپاپورت ٤ خلوت را «توانايي کنترل تعامل اجتماعي، حق انتخاب و امکان تعادل اجتماعي دلخواه فرد» تعريف کرده است .
۴٠ The role of territorial behavior in improving the desirability of students' social interactions in academic environments (Case study: Shahid Rajaee University) 2* Mona Mohammadi1, Hamidreza Azemati 1.