Abstract:
در این مقاله سعی بر این شد تا علاوه بر آشنایی با اختلال بیش فعالی، به بررسی اثربخشی آموزش والدین و معلمان بر بهبود و کاهش مشکلات رفتاری این کودکان پرداخته شود.نتایج به دست آمده از این مقاله بیانگر این نکته است که که آموزش صحیح والدین و معلمان و ایجاد ارتباط با کودک به شیوه صحیح و در محیطی سالم میتوانند بسیاری از رفتارهای تکانشی و مشکلات کودکان مبتلا به این اختلال را به شکل قابل توجهی کاهش داده و مانع از تداوم آنها در بزرگسالی شود. این مقاله که با روش توصیفی و تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است به نقص بیش فعالی در دانش آموزان بررسی کرده و به علل و پیامدهای آن میپردازد
Machine summary:
نتايج به دست آمده از اين مقاله بيانگر اين نکته است که که آموزش صحيح والدين و معلمان و ايجاد ارتباط با کودک به شيوه صحيح و در محيطي سالم ميتوانند بسياري از رفتارهاي تکانشي و مشکلات کودکان مبتلا به اين اختلال را به شکل قابل توجهي کاهش داده و مانع از تداوم آنها در بزرگسالي شود.
براساس DSM٥ اگر شش نشانه مرتبط با اختلال کم توجهي بيش فعالي، قبل از از دوازده سالگي ديده شود و بروز آنها در بيش از يک موقعيت مانند مهدکودک، مدرسه ، خانه يا 294 هنگام ارزيابي و معاينه روانشناختي ديده شود، بايد اين رفتارها مورد ارزيابي قرار گيرد(انجمن روانشناسي آمريکا، ٢٠١٣) از مهمترين مشکلات درگير اين کودکان اضطراب است .
از ميان وعده هاي قندي يا ميان وعده - هايي که فاقد مواد مغذي هستند خودداري کنيد همانطور پيش تر گفته شد تمامي کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بيش فعالي در ارتباط با ديگران مشکل دارند.
داده هاي بدست آمده از سنجش دو آزمون آخن باخ و کانرز بيانگر آن است که در اين کودکان ، موسيقي درماني باعث کاهش پرخاشگري و بيش فعالي و افزايش توجه نسبت به گروه کنترل ميشود.
نتيجه گيري همانطور که گفته شد اختلال بيش فعالي از شايع ترين اختلال هاي رفتاري در دوران کودکي است که اگر والدين کودک براي بهبود اين اختلال تلاش نکنند ميتواند تا بزرگسالي همراه کودک باشد.
تاثير برنامه ورزشي در کاهش نشانه هاي کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه /بيش فعالي.