Abstract:
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، ارائه خدمات و تولید کالاهای مختلف با تنوع نوعی، مستلزم قواعدی جهت تفکیک و تمییز آنها از یکدیگر، میباشد. و مهمترین هدف از ایجاد این قواعد، حفظ حقوق مصرفکننده و جلوگیری از گمراهی و سرگردانی او به هنگام استفاده از این خدمات است. مطابق با همین موضوع کشورهای مختلف جهان با پیشبینی قوانینی سعی در حفظ حقوق عامه اعم از تولیدکننده و مصرفکننده داشتهاند. از همین رو با در نظر گرفتن نامها و علائم تجاری و ایجاد قوانینی به منظور جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی در زمینه جعل عناوین و بکارگیری آنها در اجناس تقلبی، محدودیتها و سازوکارهایی را در نظر گرفتهاند که کشور ایران و انگلستان از این امر مستثنی نبودهاند. همچنین در سطح بینالملل با تشکیل نهادهایی از جمله کنوانسیون پاریس و موافقتنامه مادرید، سعی در یکپارچهسازی قوانین ثبتنام و علائم تجاری شده است. در این پژوهش که به صورت تحلیلی- توصیفی و با استفاده از روش کتابخانهای انجام گرفته است، به معرفی مفاهیم حقوقی در زمینه ثبت نامهای تجاری پرداخته شده و سعی بر آن شده که با ذکر مواد قانونی مرتبط با این موضوع و تفسیر و تشریح جوانب آن، و همچنین ذکر برخی نکات از جمله استثنائات وارده بر امر ثبت علائم تجاری، حقوق مربوط به ثبت نامها و علائم تجاری در این دو کشور مورد بررسی قرار گیرد
Machine summary:
در اين پژوهش که به صورت تحليلي- توصيفي و با استفاده از روش کتابخانه اي انجام گرفته است ، به معرفي مفاهيم حقوقي در زمينه ثبت نام هاي تجاري پرداخته شده و سعي بر آن شده که با ذکر مواد قانوني مرتبط با اين موضوع و تفسير و تشريح جوانب آن ، و همچنين ذکر برخي نکات از جمله استثنائات وارده بر امر ثبت علائم تجاري، حقوق مربوط به ثبت نام ها و علائم تجاري در اين دو کشور مورد بررسي قرار گيرد .
حقوق مربوط به علايم تجاري در انگليس ماده ١٠ قانون علايم تجارتي انگلستان عنوان مي کند که ، مالک يک علامت تجاري ثبت شده حق دارد از آوردن کالاها توسط اشخاص ثالث در تجارت ، بدون عرضه در گردش آزاد به انگلستان جلوگيري کند، در صورتي که آنها کالاهايي هستند که علامت تجاري براي آنها به ثبت رسيده است که : (الف ) از خارج از قلمرو گمرکي بريتانيا آمده اند؛ ب ) بدون مجوز، علامتي داشته باشد که با علامت تجاري صاحب آن علامت يکسان است يا از جنبه هاي اساسي آن قابل تشخيص از علامت تجاري نيست .
اين حقوق شامل موارد استفاده از علامتي ميشود که شبيه به علامت ثبت شده است و استفاده از آن براي کالاها و خدمات مشابه موجب گمراهي عموم مي شود (خالدي دوبرجي، پري و ديگران ، ١٣٩٥).