Abstract:
هدف: کودکانی که تشخیص سرطان دریافت می کنند به دلیل شرایط بیماری، در معرض خطر بالایی از مشکلات روانشناختی قرار دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه کودکان مبتلا به سرطان نسبت به تجربه ی بیماری و شرایط همراه آن بود.
روش: مطالعه حاضر پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از نمونه گیری هدفمند 15 کودک مبتلا به سرطان در محدوده ی سنی 6-10 سال بر اساس اصل اشباع در پژوهش شرکت کردند. فرایند قصه و مصاحبه ضبط و بازنویسی شد و با استفاده از روش کلایزی و دیکلمن تحلیل و تبیین گردید.
یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش تجربیات و چالش های کودکان مبتلا به سرطان درباره ی بیماری در 4 مقوله جای گرفته است که عبارتند از: اشتغال ذهنی با تغییرات ناشی از تاثیرات درمانی، نگاه کودک به آینده، تجربه ی احساسات مثبت و منفی نسبت به اعضای خانواده و رفتارهای معنوی کودکان.
نتیجه گیری: با آگاهی از دیدگاه کودکان مبتلا به سرطان نسبت به بیماری و مشکلات آن، می توان در جهت ارائه ی راهکارهای مداخلاتی موثر توسط روانشناسان و کادر درمان به منظور بالا بردن سطح سازگاری، تبعیت درمانی بهتر و بهبود کیفیت زندگی این کودکان اقدام کرد.
Objective: Children who are diagnosed with cancer are at high risk for psychological problems due to their medical condition. The aim of this study was to investigate the attitudes of children with cancer towards the experience of the disease and its associated conditions.
Method: The present study was a qualitative research using phenomenological method. Using targeted sampling, 15 children with cancer in the age range of 6-10 years participated in the study based on the principle of saturation. The storytelling and interview process was recorded and rewritten and analyzed and explained using the Claysian and Dickelmann methods.
Findings: Based on the results of the research, the experiences and challenges of children with cancer about the disease are divided into 4 categories, which are: mental employment with changes due to therapeutic effects, the child's view of the future, the experience of positive and negative emotions. Towards family members and children's spiritual behaviors.
Conclusion: By being aware of the views of children with cancer towards the disease and its problems, it is possible to provide effective intervention strategies by psychologists and treatment staff in order to increase the level of adaptation, better adherence therapy and improve the quality of life of these children.
Machine summary:
تبیین تجربیات و چالش های کودکان مبتلا به سرطان: یک مطالعه کیفی Explaining the experiences and challenges of children with cancer: A qualitative study آیدا فرشام دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران.
یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش تجربیات و چالش های کودکان مبتلا به سرطان درباره ی بیماری در 4 مقوله جای گرفته است که عبارتند از: اشتغال ذهنی با تغییرات ناشی از تأثیرات درمانی، نگاه کودک به آینده، تجربه ی احساسات مثبت و منفی نسبت به اعضای خانواده و رفتارهای معنوی کودکان.
Findings: Based on the results of the research, the experiences and challenges of children with cancer about the disease are divided into 4 categories, which are: mental employment with changes due to therapeutic effects, the child's view of the future, the experience of positive and negative emotions.
مشارکت کنندگان پژوهش از میان کودکان مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان در بخش آنکولوژی در طول سال های 1399-1400 بود.
اگه آمپول هامو بزنم شاید بتونم برم" تجربه ی احساسات مثبت و منفی نسبت به اعضای خانواده در طول مسیر درمان به دلیل بستری های طولانی مدت در بیمارستان و همراهی بیشتر مادر در این شرایط، معمولا وابستگی کودک به مادر بیشتر شده تا جایی که با کوچکترین نشانه ها احساس طرد و تنهایی را بروز می دهند.
بر اساس نتایج حاصل از پژوهش تجربیات و چالش های کودکان مبتلا به سرطان درباره ی بیماری در 4 مقوله جای گرفته است که عبارتند از: اشتغال ذهنی با تغییرات ناشی از تأثیرات درمانی، نگاه کودک به آینده، تجربه ی احساسات مثبت و منفی نسبت به اعضای خانواده و رفتارهای معنوی کودکان.