Abstract:
مرشدیت سازمانی یکی از مفاهیم اساسی مدیریت است که اخیراً از منظر علمی و عملی با اقبال فراوانی همراه بوده است. هدف این مطالعه ، طراحی و اعتباریابی الگوی مرشدیت سازمانی در نظام آموزش عالی با رویکرد آمیخته است. این مطالعه از نظر بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش مقطعی است. در بخش اول پژوهش با استفاده از روش تحلیل فراترکیب، اقدام به شناسایی مولفههای اصلی و فرعی پژوهش گردید. در ادامه و جهت ارائه الگو از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و نرمافزار MICMAC و برای اعتباریابی الگو از تکنیک حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLS استفاده شد. جامعه آماری در بخش ارائه الگو خبرگان و اساتید صاحبنظر و در بخش اعتباریابی الگو کارشناسان نظام آموزش عالی کشور بودند. در بخش ارائه الگو از روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند از دیدگاه 11 نفر استفاده شد. در بخش اعتباریابی الگو نیز حجم نمونه 384 نفر محاسبه و نمونهگیری با روش تصادفی ساده انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. نتایج نشان داد که نظام مرشد یت سازمانی در آموزش عالی به عنوان عامل اساسی مدل با شایستگی مرشدان رابطه دارد. شایستگی مرشدان خود با فعالیتها، اقدامات اجرایی و کیفیت روابط میان مرشد و مرید رابطه دارد. این عوامل نیز فرهنگ مرشدیت نظام آموزش عالی را تحت تاثیر قرار میدهند و در نهایت به رفتارها و حمایتهای مرشدانه منجر میشوند.
Organizational mentoring is one of the basic concepts of management, which recently has been noticed both scientifically and practically. The purpose of this study is to design and validate an organizational mentoring model in higher education system of Iran with a mixed method approach. This study is a cross-sectional research from time dimension. We used a sample survey questionnaire for data collection. In the first part of the research, we applied a meta synthesis approach to identify the main and sub-components of the research. In order to present the model, the structural-interpretive modeling method and MICMAC software were used. We used the partial least squares technique with Smart PLS software to validate the model. The statistical population in model designing part composed of 11 experts and professors who were selected via an improbable method and for model validation, 384 experts were randomly selected from the country’s higher education staff. The results show that the organizational mentoring system in higher education as the underlying factor of the model affects the competency of mentors. The competence of mentors affects their activities, executive actions and the quality of relationships between mentor and disciple. These factors also influence the mentoring culture of the higher education system and ultimately promote mentoring support and behaviors.
Machine summary:
شواهد بدست آمده از مطالعات در دو دهه گذشته نيز بر اهميت مرشديت بعنوان ابزاري براي بالنـدگي نيروي انساني تاکيد دارد؛ اما در عين حال ايـن موضـوع را خـاطر نشـان مـيکننـد کـه ترکيبي از عوامل مختلف اعم از فرهنگ مرشديت ، کيفيت روابـط ميـان مرشـد و مريـد، ويژگيهاي شخصي مرشد، حمايت هاي مرشد و غيره در اثربخشي مرشديت تاثير زيـادي دارند (جياکومو و همکاران ٤، ٢٠٢٠).
موضوع مهم اين است کـه بايسـتي با کار علمي و نظر سنجي از دانشجويان و اساتيد درگير در اين تحقيقات ، مشخص شـود که اولا: آيا راهنمايي و راه گشايي (توسط اساتيد مرتبط ) و انتقال دانش و تجربـه انجـام کار پژوهشي از اساتيد به دانشجويان در فرايند مريد و مرشدي صورت ميپذيرد و اينکـه اصول مرشديت و نقش هاي مرتبط با آن به درستي توسط اساتيد ايفـا مـيگـردد؟ و دوم اينکه تلاش دانشجويان براي استفاده از اين فرصت تا چه حـدي اسـت ؟ و نهايتـا اينکـه سطح مرشديت موجود برازنده آموزش عالي جمهوري اسلامي ايران ميباشد؟ پيشينه پژوهش معتمدي محمدآبادي (١٤٠٠) مطالعه اي بـا عنـوان تأثيرگـذاري مؤلفـه هـاي منتورينـگ سازماني بر بهبود عملکرد شغلي منابع انساني با نقش واسطه اي هوش عاطفي و فرهنگي کارکنان انجام داد.
Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 24(1), 73-8 1Khojah&Asif 2Mason 3Murray 4Giacumo t l 5Suffrin t l 6 aposa t l 7 eong&Park 8 lutterbuck 9Wyre t l 10Nyanjom 11Ullrich t l 12 ood t l 13Ulvik& unde 14Gift fmentoring 15Abedin t l 16 fund t l 17Nearing t l 18 arinua& be 19Nyanjom 20-Grade ointAverage GPA) 21 appas 22Henseler t l 23 andelowski &Barroso 24 arinua& be 25 avanaugh t l.