Abstract:
سابقه و هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی نظربه رشد شناختی پیاژه در روانشناسی بود. کر چه انسانها تفاوت های گوناگونی دارند» طرح عمومی مراحل رشد آنان یکسان است و از الگو و طرحی پیروی میکنند که از پیش تعیین شده و پیشبینی پذیر است. این طرح هم پیش از تولد و هم پس از تولد را شامل میشود. مواد و روشها:. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن» کتابخانهای است. بدین صورت که از منابع کتابخانهای نظیر: کتاب» مقاله» منابع خارجی و... و آموختههای محقق استفاده شده است. یافتهها: از نظر این پژوهش روانشناسی رشد. فرد را با قوانین و اصول حاکم بر رشد آشنا میسازد و به او امکان میدهد تا برای مقابله با مشکلات آینده آماده شود. همچنین با شناخت مراحل رشد. مقایسه رفتار و تعیین انتظارات منطقی از هر فرد در سنین مختلف ممکن میگردد. به عنوان نمونه» اطلاع از سن عادی برای راه افتادن و حرف زدن کود کت به فرد امکان میدهد تا کودکان پیشرفته و عقبمانده را از هم تشخیص بدهد. نتیجهگیری: از مباحث ابراد شده نتیجه گرفته میشود که هدف اصلی از مطالعه ی رشد، ارائه ی الگویی طبیعی و مناسب برای رشد آدمی از انعقاد نطفه تا پایان عمر است. بر اساس این الگو، پدر و مادر» مرییان و مجریان فرهنگی؛ افزون بر آشنایی با ویژگیهای کوناگون انسان» نیازهاء انتظارات و تفاوتهای فردی میان انسان هاء شیوه ی درست تربیت کودکان و نوجوانانشان را میبابند. همچنین از این راه در میبابیم زمانی که انحرافی در این الگوی طبیعی پیش آمد» چه وظایف و مسئولیتهایی بر دوش ماست.
Machine summary:
رشد ذهني ، روانشناسي رشد ، ژان پياژه ، نظريه هاي يادگيري ، کودکان 1analytic-descriptive 138 مقدمه گر چه انسان ها تفاوت هاي گوناگوني دارند، طرح عمومي مراحل رشد آنان يکسان است و از الگو و طرحي پيـروي مـي کنند که از پيش تعيين شده و پيش بينيپذير است .
همچنين در رشد حرکتي، کودک براي گرفتن اشيا نخست همه ي دست خود را به کار مي گيرد، ولـي بـا گذشـت زمان و پيشرفت رشد، مي تواند از انگشتان و سپس بند انگشتانش استفاده کند[٢].
به نظر پياژه ، در تفکر کودک خودمحوربيني حاکم است به اين معنا کـه احکـام کودک در نسبت با واقعيت با اطلاعات خودمحور دربارٔە منظر فيزيکي، ذهني و اجتماعي خود او به ذهن آمده و تغيير مييابنـد.
در اين مرحله ، کودک نميتواند دنيـاي خـارج را در ذهـن خود دروني سازد و لذا فعاليت هاي شناختي او به اعمال حسي و حرکتي محدود ميشود[١٩].
پيـاژه ايـن مرحلـه را بـه شـش مرحله فرعي تقسيم ميکند: ١ -مرحله فعاليت بازتابي؛ اين مرحله که از تولد تا يک ماهگي مـيباشـد، شـامل فعاليـت هـاي خـود بـه خـودي و کلـي ارگانيسم و همچنين بازتاب هايي است که از فعاليت هاي کلي ارگانيسم جدا شده اند و در برخـي مـوارد نيـز فعاليـت کـارکردي عرضه ميکنند.
نگهداري ذهني به صورت توانايي درک اين مطلب تعريف شده است که شماره ، طول ، مقـدار، يا مساحت اشياء باقي ميماند، صرف نظر از اينکه اشياء به صورت هاي مختلف به کودک نشان داده شوند.