Abstract:
نقش فعالیّت اقتصاد روستایی در دنیا بسیار مهم تلقّی شده و در ابعاد ملی، منطقهای و حتّی بین المللی ارزشمند است. اما جایگاه اصلی بازاریابی تولیدات روستایی و سهم پایین دریافت ناشی از فروش تاکنون نتوانسته شایستگیهای خود را کاملأ به اثبات برساند. این امر بیشتر ناشی از نقائص موجود در ساختار بازار محصولات روستایی است. باتوجّه به اهمیت موضوع و فقدان رویکرد بازاریابی یکپارچه در بخش محصولات، بویژه در تشکلها و تعاونیهای روستایی بهعنوان متولیان تولید و توزیع، لزوم توجه هرچه بیشتر علمی و عملی به مبحث بازاریابی یادآور میشود، دراین راستا روش تحقیق به صورت ارزیابی عملکرد اقتصادی با ارائه مدلسازی ساختاری تفسیری و تعیین ارتباط بین مؤلفههای اعتبار یافته انجام شده است. تحلیل پژوهش با استفاده از بهکارگیری مؤلّفههای مؤثر در بازاریابی محلّی در نواحی روستایی از مجموعه ابعاد محیطی، اجتماعی و اقتصادی با برداشت از مطالعات مشابه و تأیید خبرگان دانشگاهی کسب شده است، که با نظرات مجموعه مذکور به صورت کاراکترهای جداگانه در ماتریس خود تعاملی ساختاری به وجود آمد. بر این اساس مؤلّفههای مناسب سازی زیرساختی و کالبدی، تجهیز فروشگاه مزرعه، تولید انبوه و تنوع محصولات، تحکیم ارتباط کشاورزی، زیرساختهایICT و گسترش دامنه بازاریابی یکپارچه تنه اصلی مدل را شکل میدهد، همچنین مؤلّفهی توسعه مزیتهای رقابتی توانسته بیشترین ارتباط را با مؤلّفه کارآمدی صندوقهای تسهیل کننده برقرار کند. در نتیجه مدل ارائه شده بازاریابی محلّی در نواحی روستایی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری برای حصول به جایگاه مناسب خود تاکید بر شبکه یکپارچه با نقش بازیگران روستایی، سازمانهای سازنده در استراتژی توسعهی پایدار دارد و منتج به چارچوب راهبردهای محرومیتزدایی روستایی خواهد بود که به صورت فرآیند زنجیرهای ارائه شده است.
The role of rural economic activity in the world is considered very important and is valuable in national, regional and even international dimensions. But the main marketing position of rural products and the low share of sales revenue have not yet been able to fully prove their competence. This is mostly due to defects in the structure of the rural products market. Due to the importance of the issue and the lack of an integrated marketing approach in the products sector, especially in rural organizations and cooperatives as custodians of production and distribution, the need for more scientific and practical attention to marketing is reminded, in this regard, research method is performance evaluation Economics has been done by providing interpretive structural modeling and determining the relationship between validated components. The analysis of the research has been obtained by using effective components in local marketing in rural areas from a set of environmental, social and economic dimensions by taking similar studies and approval of academic experts. A structure was created. Based on this, the components of infrastructure and physical adaptation, equipping the farm shop, mass production and variety of products, strengthening the agricultural relationship, ICT infrastructure and expanding the scope of integrated marketing form the main body of the model. Establish facilitator funds. As a result, the proposed model of local marketing in rural areas with an interpretive structural modeling approach to achieve its proper position emphasizes an integrated network with the role of rural actors, constructive organizations in sustainable development strategy and will result in rural deprivation elimination strategies. The chain process is presented. That rural households that do not have an economy dependent on agriculture and increase the share of marketing in livelihood resources and use it. The chain process is presented. That rural households that do not have an economy dependent on agriculture and increase the share of marketing in livelihood resources and use it.
Machine summary:
دسته بندی تعاریف بازاریابی روستایی Caird and Smith (2009) Rehman et al, (2012) Sarkar et al, 2016 Anderson, (2001) نجفی و کاظم نژاد ١٣٨٣ Madane, (1992) Rao & Tagat, (1986) UNDP, ADEME (2010) Wierenga & Bruggen, و سایرین Naidu (2017) (2000) Jones et al, (2018) موضوعاتی همچون : مسائل مفهومی دربازاریابی فرکانسهای گروه در داخل و - تبلیغات تصویر برند، - نظام بازاریابی کارا، روستایی شامل : فرکانس دسته بندی: - قیمت رقابتی محصول ، - منافع بازار، - مشخصات بازارهای روستایی - جریانات شهر به روستا - تقاضا و زنجیره تأمین ، - مسیر بازاریابی، ازطریق رصدبازاریابی -جریان از روستابه شهر - سودمندسازی، 1- Marketing Chain Network(MCN) - ویژگی تولیدات خریداران و - تقسیم بندی و انتخاب بازارهای - محصول تکمیلی - بهره گیری از تجربه قبلی، مصرف کنندگان ، روستایی - بازاریابی توسعه ای - نوآوری، کارت همتا، - بخش آمار و برنامه ریزی، - مقایسه ی بازارهای شهری و - جریان روستایی به روستا - شبکه ی اجتماعی، - حاشیه بازاریابی، روستایی - بازاریابی مزرعه / بخش - مشوق ها و پشتیبانی - ضریب بازاریابی، - چالش هاو استراتژیها غیرسازمان یافته - مدیریت همکاری - کارایی بازاریابی، دربازاریابی روستایی - تحریک تقاضا - نگرش ، باورها و سبک - الگوی اضافه بها(ارزش افزوده )، - رفتار مصرف کننده روستایی - خدمات قابل ارائه - زندگی، هنجارها و فرهنگ - الگوی ارتباط نسبی، - آمیخته بازاریابی روستایی -مخلوط بازاریابی سفارشی - هزینه ی محصول و کارایی - هزینه بازاریابی(حمل و نقل ، - زنجیره های تأمین روستایی - تحقیقات روستایی - ارتباطات هزینه و کیفیت - نگه داری و سردخانه ، - بازارهای دورهای روستایی -اهداف سازمانی - شرایط جغرافیایی و آب و درجه بندی)، - تبلیغات روستایی -محصولات و خدمات متناسب هوایی - فرضیات انتظارات منطقی، - بازاریابی روستایی کالاهای -برنامه ریزی میان مدت - در دسترس بودن افراد - خدمات بازاریابی(بوجاری، انبار مصرفی و خدمات - اهداف اجرای - مهارت و سطح آگاهی داری، بسته بندی) - خرده فروشی سازمان یافته -مصرف کننده روستایی - زیرساخت های فیزیکی - بازار سر مزرعه و سلف خرها، روستایی - صرافی تامین ارز - رفع موانع فرهنگی - خریداران محلی و نظارت - توسعه ی بازاریابی روستایی - ارضای تقاضای مصرف کننده - ساختار بازاراز طریق زمان حکومت ، - بازاریابی محلی یا بازارچه های - بازاریابی الکترونیک - فرآوری و بسته بندی - تغییرات قیمت و استراتژی محلی - ذخیره سازی(فضا ) درحمل و - انتقال مالکیت در سطوح صادرات ، - بازاریابی کشاورزی / صنعت نقل .