Abstract:
مرزبندیهای فضایی و مکانی مختص به سطح کلان و بینالمللی نیست، بلکه در سطوح محلی، ناحیهای، منطقهای و ملی قابل نمایان است. این مساله در مناطقی نظیر شهرستان ممسنی که ساختار اجتماعی ماهیت طایفهای دارد، چشمگیر است و با توجه به جو طایفهای حاکم در شهرستان و مرزبندیهای مکانی- هویتی نمود پیدا میکند. بر این پایه، حوزههای فرهنگ، اجتماع و سیاست تحتالشعاع قرار میگیرند. طایفهگرایی و مرزبندیهای اجتماعی و سیاسی در این حوزهها بهواسطه عواملی نظیر هویت، فضای جغرافیایی، خلق نمادها و ارزشها، تاکید بر مفاهیم خود و دیگری یا انگارههای دوستی، دشمنی و رقابت و سرانجام انتخابات در سطح محلی (شورای شهر و روستا یا مجلس) یکدیگر را قوام میبخشند. این نوع همبستگی در تثبیت عواطف محلی- طایفهای و رفتار سیاسی سنتی- عشیرهای از یکسو و مرزهای ادراکی و فضایی- مکانی از سوی دیگر نقش بسزایی دارند. این وضعیت میتواند پیامدهایی نظیر واگرایی طایفهای، درونگرایی فرهنگی و پررنگشدن مرزها را به همراه داشته باشد. بنیاد پژوهش کنونی بر این پرسش استوار است که چه رابطهای بین طایفهگرایی و مرزبندیهای اجتماعی- سیاسی در شهرستان ممسنی وجود دارد؟ در بیان فرضیه تحقیق به نظر میرسد که طایفهگرایی و مرزبندیهای اجتماعی- سیاسی بهطور متقابل یکدیگر را قوام میبخشند. روش پژوهش، ماهیتی توصیفی- تحلیلی دارد و دادههای مورد نیاز به روش کتابخانهای، اسنادی و میدانی گردآوری شدند. طبق یافتهها طایفهگرایی و مرزبندیهای اجتماعی- سیاسی تاثیرات متقابلی بر یکدیگر داشتهاند؛ بهطوری که در دوران فرمانروایی خوانین، طوایف زمینهساز مرزبندی اجتماعی و سیاسی شدهاند و پس از سقوط خوانین، مرزبندیهای ایلی- عشیرهای نیز در تشدید نگرشهای طایفهای تاثیرگذار بودهاند.
The spatial boundaries are not just important in the macro and international levels, but also are significant at the local, regional and national levels. They are significant in areas such as Mamasani County in which the social structure has the tribal nature. The spatial-identity boundaries are appeared due to the dominant tribal atmosphere. On this basis, the areas of culture, society and politics are overshadowed. Tribalism and socio-political boundaries in these areas consolidate each other through factors such as identity, geographic space; the creation of symbols and values; the emphasis on the notions of one's self and others; friendship, hostility and competition and the elections in local level (city council and village or parliament). This kind of solidarity plays an important role in stabilizing local- tribal and traditional political behavior on the one hand and perceptual and spatial boundaries on the other. This situation has consequences such as tribal divergence, cultural introspection and border demarcation. The current research is based on the question of what is the relationship between tribalism and socio-political boundaries in Mamasani. In explaining the research hypothesis, it seems that tribalism and socio-political boundaries mutually reinforce each other. The research is conducted using the descriptive-analytical method and the required data have been collected through library, documentary and field (observation) methods. The findings show that tribalism and socio-political boundaries had mutual effects on each other so that tribes were socialized and politicized during the reign of the Khans and after the fall of the Khans, tribal boundaries have also been influential in intensifying clannish attitudes.