Abstract:
امروزه گرایش به سمت جهانی شدن، افزایش تحولات فناوری، مشتری مداری و...، شدت رقابت بین شرکتها را افزایش داده است بنابراین استفاده از راهکارهایی که باعث میشود سازمان در خصوص مشتریان، رقبا و محیط بازار، دانش یادگیری خود را به روز نماید، موجب افزایش توان شرکت و ایجاد مزیت رقابتی پایدار میگردد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بکارگیری فعالیتهای مدیریت پایدار شامل: فعالیتهای مدیریت دانش، فعالیتهای مدیریت کیفیت و فعالیتهای هوش رقابتی بر مزیت رقابتی پایدار میباشد. تحقیق پیش رو از جهت نوع کاربردی است و از جهت روش کمی میباشد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق، پرسشنامه میباشد. جامعه آماری مدیران و کارشناسان حوزههای تحقیق و توسعه، کیفیت، بازاریابی، بازرگانی، فروش، تولید، آموزش، منابع انسانی و فناوری اطلاعات 11 شرکت بزرگ لبنی در استانهای تهران و فارس بودهاند. حجم نمونه برای این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد که در آن جامعه آماری 306 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزارهای SPSS، Smart PLS و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان دهنده برازش مناسب مدل ذکر شده تحقیق میباشد. فعالیتهای مدیریت دانش، فعالیتهای مدیریت کیفیت و فعالیتهای هوش رقابتی بصورت جداگانه بر روی مزیت رقابتی پایدار از نظر آماری تاثیر مثبت و معناداری دارند. پیشنهاد میشود که شرکتها از مدل تحقیق برای افزایش سطح مزیت رقابتی خود استفاده نمایند.
Machine summary:
H0: β=0 H1: β ≠0 باتوجه به موارد ذکر شده فعاليت هاي مديريت دانش بر مزيت رقابتي پايدار تاثير معناداري دارد.
با توجه به مقدار آن که ٠,١٣٣ ميباشد، ميتوان گفت که فعاليت هاي مديريت دانش بر مزيت رقابتي پايدار تاثير مثبت و معناداري دارند.
با توجه به مقدار آن که ٠,٢١٩ ميباشد، ميتوان گفت که فعاليت هاي مديريت کيفيت بر مزيت رقابتي پايدار تاثير مثبت و معناداري دارند.
- نتيجه اين تحقيق در بررسي در بررسي فعاليت هاي مديريت دانش و تاثيرگذاري آن بر متغير مزيت رقابتي پايدار با تحقيقات کنجکاو منفرد و همکاران (١٣٩٩)، ربيعي مندجين و همکاران (١٣٩٦)، موسي زاده و همکاران (١٣٩٥)، قوي پنجه و همکاران (١٣٩٤)، مائو و همکاران (٢٠١٥) و رحيملي (٢٠١٢)١همراستا ميباشد [٢٢٧]، [٢١]، [٢٢]، [٢٨]، [٢٩]، [٣٠].
در نتيجه فعاليت هاي مديريت دانش بر مزيت رقابتي پايدار تاثير مثبت و معناداري دارد.
- نتيجه اين تحقيق در بررسي فعاليت هاي مديريت کيفيت و تاثيرگذاري آن بر متغير مزيت رقابتي پايدار با تحقيقات سهرابي و همکاران (١٣٩٥)، باراني و همکاران (١٣٩٥)، کيم و همکاران (٢٠٢٠)، چن و همکاران (٢٠٢٠) و ريد و همکاران (٢٠٠٠) همراستا ميباشد [٣٤٢]، [٣٣]، [٢٤]، [٣٤]، [٢٦].
در نتيجه فعاليت هاي مديريت کيفيت بر مزيت رقابتي پايدار تاثير مثبت و معناداري دارد.
Yu, “Sustainable Management Activities: A Study on the Relations between Technology Commercialization Capabilities, Sustainable Competitive Advantage, and Business Performance,” Sustainability, vol.
Deng, “Information technology resource, knowledge management capability, and competitive advantage: The moderating role of resource commitment,” Int. J.
Rahimli, “Knowledge Management and Competitive Advantage,” Inf. Knowl.