Abstract:
این پژوهش با هدف تحلیل رابطه «پایگاه اقتصادی- اجتماعی افراد و ذائقه فرهنگی شهروندان با تاکید بر مصرف و مطالعه کتاب» انجام گرفته است. روش پژوهش، تحلیلی_توصیفی و به صورت پیمایشی(پرسشنامه) داده های تحقیق گردآوری شده است. جامعه آماری، شهروندان شهر تهران است. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای در پنج ناحیه (شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز) و حجم نمونه، مطابق با جدول حجم نمونه مورگان به تعداد 400 نفر انتخاب گردیده است. روایی ابزار پژوهش صوری و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ(کل) 885/0 بدست آمده است. در این پژوهش نتایج ضریب همبستگی بین شاخص های پایگاه اقتصادی- اجتماعی شهروندان و ذائقه فرهنگی مصرف یا مطالعه کتاب نشان می دهد بین متغیرهای مستقل تحصیلات فرد به میزان(401/0)، تحصیلات پدر(252/0)، تحصیلات مادر(208/0) و درآمد ماهیانه(165/0) و متغیر وابسته ذائقه فرهنگی مطالعه کتاب رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین متغیرهای شغل(167/0-) و محل سکونت(169/0-) با مصرف یا مطالعه کتاب رابطه معکوس و معنی داری است و رابطه بین مالکیت منزل(078/0) و مصرف یا مطالعه کتاب معنی داری(119/0) نیست. البته نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای ذائقه فرهنگی مصرف یا مطالعه کتاب بر اساس متغیرهای تحصیلات فرد، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، درآمد ماهیانه، شغل، مالکیت منزل و محل سکونت با متغیر وابسته ذائقه فرهنگی مصرف یا مطالعه کتاب حاکی از وجود تفاوت معنی دار در ذائقه فرهنگی مصرف یا مطالعه کتب به تناسب متغیرهای مذکور دارد.
The aim of this study was to analyze the relationship between "socio-economic status of individuals and the cultural taste of citizens with emphasis on consumption and reading books." The research method is analytical-descriptive and the research data has been collected in a survey (questionnaire). The statistical population is the citizens of Tehran. the sample size was selected using Morgan sample size table of 400 people. The validity of the formal research tool and the reliability using Cronbach's alpha (total) was 0.885. The results of the correlation coefficient between the indicators of the socio-economic status of citizens and the cultural taste of consumption or study of the book show that between the independent variables of individual education (0.401), father education (0.252), mother education (0.208) and There is a positive and significant relationship between monthly income (0.165) and the dependent variable of cultural taste in reading books. There is an inverse and significant relationship between job variables (-0.167) and residence (-0.169) with book consumption or reading, and the relationship between home ownership (0.078) and book consumption or study is significant (0.119). ) is not. Of course, the results of one-way analysis of variance test for cultural taste of consumption or book reading based on the variables of individual education, father's education, mother's education, monthly income, job, home and residence with the dependent variable of cultural taste of consumption or book study indicate a significant difference In cultural taste, consumption or study of books is proportional to the mentioned variables.
Machine summary:
پايگاه اقتصادي - اجتماعي افراد و ذائقه فرهنگي مصرف کتاب (مورد مطالعه : شهروندان شهر تهران ) مهدي نجفي دانشجوي دکتري جامعه شناسي فرهنگي، دانشکده ادبيات ،علوم انساني و اجتماعي، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران ، ايران yahoo.
در اين پژوهش نتايج ضـريب همبسـتگي بين شاخص هاي پايگاه اقتصادي - اجتماعي شــهروندان و ذائقه فرهنگي مصــرف يا مطالعه کتاب نشــان ميدهد بين متغيرهاي مسـتقل تحصـيلات فرد به ميزان (٠/٤٠١)، تحصـيلات پدر (٠/٢٥٢)، تحصـيلات مادر (٠/٢٠٨) و درآمـد مـاهيـاـنه (٠/١٦٥) و متغير وابســـتـه ذائقـه فرهنگي مطـالعـه کتـاب رابطـه مثبـت و معني داري وجود دارد.
به لحاظ تحصـيلات پدر؛ مقدار F براي کتب کليات (٧/٥٢)، فلسـفه و روانشـناسـي (٦/٨٦)، ادبيات (٦/٧٥)، دين (٤/٤٧)، هنر()، علوم رياضـيات (٤/٩٥)، علوم اجتماعي (٧/٧٣)، زبان (٨/٠٩)، علوم کاربردي (٤/٠١) و تاريخ ، جغرافيا و علوم وابسـته (٤/٩٥) مي باشـد که اين نتيجه در سطح معناداري کمتر از ٠/٠٥درصد حاکي از وجود تفاوت معني دار در ذائقه فرهنگي مصـرف کتاب به تناسـب سـطح تحصـيلات پدر دارد.
٤-آيـا شــهروـنداني کـه از نوع مـالکيـت منزل و محـل زـندگي يکســاني برخوردارـند، ذائقـه فرهنگي مشــابهي در زميـنه مطـالعـه کـتاب دارـندـيا تفـاوت معناداري در ذائقه فرهنگي آنها وجود دارد؟ جدول (٤): نتايج آزمون تحليل واريانس يکطرفه براي ذائقه فرهنگي مصرف يا مطالعه کتاب با نوع مالکيت منزل و محل زندگي (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) جـدول فوق بـه لحـاظ مـالکيـت منزل نشـــان مي دهـد؛ مقـدار F براي کتـب کليات (٣/٥٤)، فلسـفه و روانشـناسـي (٢/٤٦) و دين (٣/٥٠) مي باشـد که اين نتيجه در سطح معناداري کمتر از ٠/٠٥درصد حاکي از وجود تفاوت معني دار در ذائقه فرهنگي مصـــرف کتاب به تناســـب مالکيت منزل افراد دارد اما در ســـاير متغيرها يا کتب ( اجتمـاعي، زبـان ، تـاريخ و جغرافيـا، هنر، ســـرگرمي و ورزش ، ، فنون ، علوم کـاربردي) تفـاوت معني دار در ذائقـه فرهنگي مصـــرف کتـاب ـبه تنـاســـب مـالکيـت منزل افراد مشـاهده نشـده اسـت .