Abstract:
هدف مطالعه حاضر ارایه الگوی ساختاری به منظور پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس اعتماد به نفس و سرمایه روانشناختی با میانجی گری راهبردهای مقابله ای در دانش آموزان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی, همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم مدارس شهر مشهددر سال تحصیلی 1400-1399 بوده است. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ی و حجم نمونه شامل 405 دانش آموز بوده است. دانش آموزان به پرسشنامه های اعتماد به نفس لوزنبرگ, پرسشنامه راهبردهای مقابله با فشار روانی(اندلر و پارکر) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش الگویابی معادلات ساختاری با نرم افزارهای spss24 و ایموس جهت بررسی روابط میان متغیرهای مکنون استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین اعتماد به نفس و سرمایه روانشناختی و سبک مقابله ای مسیله مدار با موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وهمچنین بین سبک مقابله ای اجتنابی با موفقیت رابطه منفی معناداری وجود دارد. اما بین سبک هیجان مدار با موفقیت تحصیلی رابطه معناداری یافت نشد. همچنین اعتماد به نفس و سرمایه روانشناختی با میانجی راهبرد مقابله ای مسیله مدار موفقیت تحصیلی را در دانش آموزان پیش بینی می کند.
The aim of this study was to provide a structural model for predicting academic achievement based on self-confidence and psychological capital mediated by coping strategies in students. The research method was descriptive, correlational and the statistical population included all high school students in Mashhad in the academic year 1400-99. TTT multi-stage cluster sampling method and sample size included 405 students. Students answered the Luzenberg Confidence Questionnaire, the Stress Coping Strategies Questionnaire (Andler and Parker), and the Lutans Psychological Capital Questionnaire. For data analysis, structural equation modeling method with spss24 and emus software was used to investigate the relationships between latent variables. The results showed that there is a positive and significant relationship between self-confidence and psychological capital and problem-oriented coping style with academic success and also a significant negative relationship between avoidant coping style and success. But no significant relationship was found between emotion-oriented style and academic success. It also predicts students' academic achievement-oriented self-confidence and psychological capital through a coping strategy.
Machine summary:
از انجا که دانش آموزان به منابع روانشناختي قدرتمندي نياز دارند که موفقيت تحصيلي خود را ارتقا دهند، سرمايه روانشناختي ، اعتماد به نفس و راهبردهاي مقابله تحصيلي به اجزاي مهم فرايند آموزشي آنها تبديل مي شود(هير ,هات , ) سرمايه روانشناختي به استقامت رواني فرد متشکل از چهار مولفه اميد ، اثربخشي ، تاب آوري و خوش بيني رينگل ٢٠١٧ اشاره مي کند که وضعيت رواني مثبت فرد را تعيين مي کند اميد شامل توانايي فرد براي يافتن مسيرهاي دستيابي به اهداف فردي و استفاده موثر از اين مسيرها است (بکمن ،٢٠١٩ ) .
در 69 اين دوره ,درک نوجوان از خود ,زمينه استفاده وي از استعدادهاي خويش ,برقراري ارتباط مناسب با ديگران و تلاش در جهت کسب موفقيت هاي مختلف از جمله در زمنيه تحصيل را فراهم ميکند و عدم وجود آن ضربه سنگيني به فرد وارد ميکند(سو) ٢٠١٧عامل ديگر تعيين کننده موفقيت تحصيلي دانش آموزان ، راهبردهاي مقابله اي است .
ا تکيه بر اين اطلاعات ، پژوهش حاضر با هدف پيش بيني موفقيت تحصيلي دانش آموزان بر اساس اعتماد به نفس و سرمايه هاي روانشناختي با ميانجي گري راهبردهاي مقابله اي انجام شده است .
نتايج جدول شماره ٥ نشان ميدهد که مسير مستقيم سرمايه روانشناختي و اعتماد به نفس و راهبرد مقابله اي مسئله مدار با موفقيت تحصيلي با توجه به مقدار sig که کمتر از ٠٠١/٠ است و نيز ضرايب معناداري p.
نتايج آزمون مدل نشان داد که سبک مسئله مدار در تاثير اعتماد به نفس و سرمايه روانشناختي بر موفقيت تحصيلي نقش ميانجي مثبت و معناداري دارد.
It also predicts students' academic achievement-oriented self-confidence and psychological capital through a coping strategy.