Abstract:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر بررسی تاثیر اعتبار تجاری بر همزمانی قیمت سهام است، بهمنظور دستیابی به این هدف دو فرضیه تدوین شد که جهت آزمون این فرضیهها با استفاده از روش حذف سیستماتیک، نمونهای متشکل از 163 شرکت از بین شرکت-های پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 تا 1397 انتخاب گردید و مدل رگرسیونی چند متغیره به روش دادههای مقطعی بکار برده شد، همچنین نرم افزار Eviews9 برای تحلیلهای آماری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از فرضیههای پژوهش نشان میدهد که شرکتهای با اعتبار تجاری بالا نسبت به داراییها، همزمانی قیمت سهام بالایی دارند و رقابت در بازار محصول بر رابطه بین اعتبار تجاری نسبت به داراییها و همزمانی قیمت سهام تاثیر معنی داری دارد، نتایج پژوهش همچنین حاکی از آن است که شرکتهای با اعتبار تجاری بالا نسبت به فروش، همزمانی قیمت سهام بالایی ندارند و رقابت در بازار محصول بر رابطه بین اعتبار تجاری نسبت به فروش و همزمانی قیمت سهام تاثیر معنی دارین دارد.
The purpose of this study is to investigate the effect of commercial credit on stock price concurrency. In order to achieve this goal, two hypotheses were developed to test these hypotheses using a systematic elimination method, a sample of 163 companies from listed companies. Tehran Stock Exchange was selected during the years 1390 to 1397 and multivariate regression model was used by cross-sectional data method, also Eviews9 software was used for statistical analysis. The results of research hypotheses show that companies with high commercial credit relative to assets have high stock price concurrency and competition in the product market has a significant effect on the relationship between commercial credit to assets and stock price concurrency. It indicates that companies with high commercial credit to sales do not have high stock price concurrence and competition in the product market has a significant effect on the relationship between commercial credit to sales and stock price concurrency.
Machine summary:
بررسي تأثير اعتبار تجاري بر همزماني قيمت سهام 1 علي خوشدل تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠١/٠٣ تاريخ چاپ : ١٤٠١/٠٢/٠٣ چکيده هدف اين پژوهش بررسي تاثير بررسي تاثير اعتبار تجاري بر همزماني قيمت سهام است ، به منظور دستيابي به اين هدف دو فرضيه تدوين شد که جهت آزمون اين فرضيه ها با استفاده از روش حذف سيستماتيک ، نمونه اي متشکل از ١٦٣ شرکت از بين شرکت - هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سال هاي ١٣٩٠ تا ١٣٩٧ انتخاب گرديد و مدل رگرسيوني چند متغيره به روش داده هاي مقطعي بکار برده شد، همچنين نرم افزار Eviews٩ براي تحليل هاي آماري مورد استفاده قرار گرفت .
لذا با در نظر گرفتن مباحث فوق ، اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سؤال است که آيا اعتبار تجاري بر همزماني قيمت سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد.
بنابراين ميتوان گفت پايين بودن همزماني بازده سهام شرکت ها، در واقع بيانگر اين موضوع است که قيمت آن ها وابستگي کمتري به حرکت بازار دارد، چون مقدار بيشتري از اطلاعات خاص شرکتي وجود دارد که فعالان بازار به آن اطمينان ميکنند (کاميابي و پرهيزگار، ١٣٩٥).
ليو و هو (٢٠١٩) در پژوهشي به بررسي تاثير اعتبار تجاري بر همزماني قيمت سهام پرداختند، اين پژوهش طي سال هاي ٢٠٠٧ تا ٢٠١٥ در کشور چين انجام شده است ، نتايج شواهدي را ارائه مي دهد که شرکت هاي داراي اعتبار تجاري بيشتر، همگوني قيمت سهام را پايين تر دارند و نتايج محتواي اطلاعات اعتبار تجاري در چين را تأييد مي کنند.
, (2006), Privatization and stock market liquidity, Journal of Banking & Finance, Social Science Electronic Publishing.
Stock liquidity and stock prices crash-risk: Evidence from India.