Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی، تحلیل و نقد کتاب «اخلاق حرفهای در تربیت»، اثر فاطمه وجدانی میباشد. این کتاب با هدف تأمین منبع آموزشی برای دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان منتشر شده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافتهها نشان داد که کتاب مورد بررسی، در کنار محاسن و نوآوریهایی که دارد، از برخی معایب و کاستیهایی نیز رنج میبرد. این معایب و کاستیها، از دو منظر بررسی گردیده که برجستهترین آنها عبارت است از: 1) کاستیهای ساختاری و شکلی: عدم تطابق عنوان و فهرست کتاب، با سرفصل مصوب، عدم نگارش کتاب با ساختار درسنامهای، کاستیها در ارجاعات، عدم ارتباط ساختاری و محتوایی اهداف آموزشی در برخی فصلها، عدم هماهنگی خلاصه فصل با محتوای فصل، عدم رعایت استانداردهای لازم درپرسشهایی برای تأمل، عدم رعایت توازن در بودجهبندی سرفصلها، فصلها و عناوین فرعی ذیل هر فصل، کاستیهای نگارشی. 2) کاستیهای محتوایی: پافشاری بر مباحث مقدماتی و نظری در سه فصل نخست، بهرهگیری اندک، نابجا و گرایشی از منابع ناب دینی (قرآن کریم و سیره معصومین)، نادیدهانگاری برخی مباحث از منظر نصوص دینی، خلط تاریخچه پیدایش و سیر تطور با پیشینه پژوهش، بسندگی به نقلهای مکرر و کوتاهی در تحلیل، نقد و بهگزینی، کاستی در تبیین مفاهیم، تمرکز بر مباحث نظری و غفلت از ارائه راهکار و مهارتهای اخلاق معلمی. نتایج حاصل بر ضرورت بازنگریهای جدی، تدوین مجدد و مبتنی بر سرفصلهای مصوب تاکید دارد.
The purpose of the present study is to review, analyze, and criticize the book entitled “Professional Ethics in Education” written by Fatemeh Vejdani. This book has been published with the purpose of providing an educational source for students-teachers at Farhangiyan University. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that the book under study, in addition to its advantages and innovations, suffers from some disadvantages and drawbacks that were considered from two perspectives. The most noticeable drawbacks of the book include: 1) Structural and formal deficiencies: lack of correspondence between title of the book/table of contents and the approved syllabus, lacking a course book structure in writing, deficiency in giving references, lack of structural and conceptual relationship between educational objectives in some chapters, inconsistency between the summary of the chapters and their content, not observing necessary standards in "Questions for Contemplation", lack of balance in the arrangement of sections, chapters, and subchapters, and writing deficiencies; 2) Conceptual deficiencies: insistence on introductory and theoretical discussions in the first three chapters, little, inappropriate, and subjective use of religious genuine resources (The Noble Qur’an and the tradition of the infallible Imams), neglecting some arguments from the view of religious texts, mixing the history of creation and course of development with the background of research, repetitive quotations and lack of analysis, criticism, and precision, deficiency in the explanation of the concepts, concentration on the theoretical issues and negligence to presenting strategies and ethical skills of teaching. The results emphasize on the necessity of a serious consideration and rewriting of the book based on approved syllabi.
Machine summary:
اين معايب و کاستيها، از دو منظر بررسي گرديده که برجسته ترين آنها عبارت است از: ١) کاستيهاي ساختاري و شکلي: عدم تطابق عنوان و فهرست کتاب ، با سرفصل مصوب ، عدم نگارش کتاب با ساختار درسنامه اي، کاستيها در ارجاعات ، عدم ارتباط ساختاري و محتوايي اهداف آموزشي در برخي فصل ها، عدم هماهنگي خلاصه فصل با محتواي فصل ، عدم رعايت استانداردهاي لازم درپرسش هايي براي تأمل ، عدم رعايت توازن در بودجه بندي سرفصل ها، فصل ها و عناوين فرعي ذيل هر فصل ، کاستيهاي نگارشي.
عناوين اين درس ها براساس سند ويرايش شده مرداد ۱۳۹۶، و آخرين بازنگري سرفصل هاي درسي دانشگاه فرهنگيان (براي نمونه : رشته آموزش ابتدايي، ابلاغ بهمن ۱۳۹۹) به اين شرح است : ۱) فلسفه تربيتي اسلام و ساير دروس با عناوين جديد فلسفه تربيت رسمي در جمهوري اسلامي ايران (۳واحد)، ۲) نظام تربيتي اسلام براساس قرآن و روايات (۳واحد)، ۳) سيره تربيتي پيامبر(ص ) و اهل بيت (ع ) (۲واحد)، ۴) فلسفه تربيت رسمي و عمومي در جمهوري اسلامي ايران (۲واحد)، ۵) اسناد، قوانين و سازمان آموزش و پرورش در جمهوري اسلامي ايران (۲واحد)، ۶) اخلاق حرفه اي معلم با تأکيد بر حقوق و تکاليف اسلامي (۳واحد)، ۷) نقش اجتماعي معلم از ديدگاه اسلام (۲واحد)، ۸) تاريخ انديشه و عمل تربيتي در اسلام و ايران (۲واحد).
فرضيه پژوهش اين است که کتاب مورد بررسي- که به عنوان منبع آموزشي براي دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگيان منتشر شده است - در کنار محاسن و نوآوريهايي که دارد، از برخي معايب و کاستيهايي نيز رنج ميبرد.